Infonews n° 104
~~~~~~~~
Sommaire
~~~~~~~~

 

Infonews n°104 du 14/01/2001
A la une cette semaine, les derniers développements des "reality
TV"
: certains choquants, qui ont beaucoup d'audience, d'autres plus
intéressants, mais dont on parle moins (1900 house). Choquant aussi "In the
News" , l'anonymat accordé aux assassins du petit James.
Mais ce qui est choquant est aussi déclencheur de parole! Vous
pourrez étudier cette info avec vos élèves en liaison avec deux sites sur
de jeunes prisonniers américains, et le site "Death penalty Information
Center". Dans 'Teaching Practice' vous trouverez deux revues et deux sites
pour enrichir vos pratiques. Le 24 est le nouvel an chinois, le nouveau
président des USA sera bientôt investit: découvrez des sites sur ces sujets
et d'autres. Et, à la fin de ce numéro, un dossier Jazz, qui commence par
un plan de séquence sur la musique particulièrement bien conçu.
bonne lecture!

~~~~~~~~
Sommaire
~~~~~~~~


~~~~~~
A la une
~~~~~~
Reality Television (lu par Jean-Marc Dumont sur e-teach )
The 1900 House (PBS Teacher Previews: January 8-14, 2001)
~~~~~~~~~
In the News
~~~~~~~~~
Bulger killers win right to secret identity (diverses sources)
US Criminal Justice System (The Scout Report -- January 12, 2001)
~~~~~~~~~~~~~
teaching Practice
~~~~~~~~~~~~~
Essay Evaluation Form (from Michèle Demoëte)
Multiple Intelligences (from Etni)
REVUE ALSIC
La Lettre des Profs d'Anglais ( from Jean-Claude Viel on e-teach)
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Resources for teachers
~~~~~~~~~~~~~~~~~
About the Beatles (from : English to Go)
The Tower of English (from Josiane Laval on e-teach)
This Day in History (from Christine Guérin)
January 14th 1990 (COOL> Cool Web Sightings - Issue 79)
Respect (from Etni)
Discovery.com (from Josiane Laval on e-teach)
~~~~~~~~~~~~~~
Chinese New Year
~~~~~~~~~~~~~~
Chinese New Year for Children and teachers (The Classroom Flyer 01/05/01)
Chinese New Year (The Classroom Flyer 01/12/01)
~~~~~~~~~~~~~~~~
American presidency
~~~~~~~~~~~~~~~~
Frontline "The Clinton Years" (PBS Teacher Previews: January 15-21)
Online Newshour: Inaugural 2001 (PBS Teacher Previews: January 15-21)
~~~~~
Music
~~~~~
All about Jazz (PBS Teacher Previews: January 8-14, 2001)
Jazz (HOT> Library Hot Five #67)
Louis Armstrong: A Cultural Legacy (HOT> Library Hot Five #67)
Jazz: The Second Age of Black American Music (HOT> Library Hot Five #67)
Big Band and Jazz Hall of Fame (HOT> Library Hot Five #67)
Jazz Review (HOT> Library Hot Five #67)

*************************************

~~~~~~
A la une
~~~~~~
Reality Television (lu par Jean-Marc Dumont sur e-teach )
--------------------------------------
It's about scandal, deceit and controversy. The latest
reality based television series on the Fox network,
'Temptation Island', shows scantily clad singles trying to
tempt couples to stray from their mates. In the end, there
is no million dollar cash prize, just a loser with a broken
heart or a winner with a committed relationship that refuses
to be tempted. The result may end in pain and hurt feelings
for some, but the contestants say it will test the
boundaries of their relationships. After last year's hit CBS
series, Survivor, there have been more attempts to lure in
large audiences to watch reality based television shows.
Critics say these shows, ranging from the "Jerry Springer
Show" and "Who Wants to Marry a Mulit-Millionaire" to "When
Animals Attack" and "the Mole," are the degeneration of
entertainment television. Those who don't see the harm in
these programs have called it a "modern morality play."
Is there any harm in television shows that exploit pain?
Are you a loser for watching reality television? Or should
we all just lighten up? Is it voyeurism or entertainment?
Tune into TalkBack Live today as we discuss the latest
trends in Reality TV.
Links:
Temptation Island http://www.fox.com/temptation/
Survivor http://www.cbs.com/primetime/survivor/
The Mole http://abc.go.com/primetime/themole/mole_home.html
[ Seul le site de Survivor présente le show et fournit des documents
exploitable en classe tel que des fiches sur les candidats et des
interviews. Vous pouvez consulter les liens donnés dans Infonews n°88:
http://perso.wanadoo.fr/infonews/archives/88.htm   ]
Michael Medved Column
http://www.jewishworldreview.com/cols/medved1.asp
[ un article sur Temptation Island et les valeurs du marriage, utilisable
en lycée. Voyez aussi les liens vers d'autres articles intéressants à la
fin du document. Ce texte peut être exploité en section littéraire comme
une réflexion sur la société moderne, en relation avec des oeuvres telles
que 'Lord of the Flies' , 'Brave New World' ou '1984']
Message Board;
Where does "Reality TV" end? Is there any limit to what
can be considered "Reality TV?" How are shows like "The
Real World" and "Survivor" any different from, say the
nightly news, or documentary shows on The Discovery
Channel? They all represent documented accounts of real
life events. True, the "Reality TV" shows follow topics
that have been carefully planned by producers, but they
are edited to create a narrative and tell an effective
story out of "real" events just as the nightly news
presents "real world" events in narrative format or
a documentary creates a beginning-middle-and-end
structure for some "real" topic. If "Reality TV" is a
paradox, then isn't "reality media" one too?
-Jonathan Adler
Reality TV
< http://community.cnn.com/cgi-bin/WebX?13@@.eee6b40   >
[ il y a aujourd'hui 42 messages sur ce forum. On peut envisager de les
faire lire à des élèves de lycée, pour rassembler des arguments pour un
débat oral en classe, puis ensuite poster leurs conclusions sur le forum.]

The 1900 House (PBS Teacher Previews: January 8-14, 2001)
--------------------------------------
Travel back in time to everyday, middle-class life in Victorian-era
London with this companion site to the documentary about the Bowler's
experience as a 1900 family. Take a virtual tour of the residence, with
details on the beliefs, practices, technologies and lifestyles from a
century ago, look behind the scenes at the making of the documentary
series, view video diaries from members of the Bowler family and clips
from the programs, and more.
http://pbs.org/1900house/
[ pour lycée. Visite virtuelle d'une maison victorienne reconstituée, et
les impressions de la famille moderne qui y a vécu.....]

~~~~~~~~~
In the News
~~~~~~~~~
Bulger killers win secrecy ruling (BBC News)
http://news.bbc.co.uk/hi/english/uk/newsid_1106000/1106504.stm
Bulger killers win right to secret identity (Electronic Telegraph)
http://www.telegraph.co.uk/et?ac=004153576756080&rtmo=Vkul4x1x&atmo=rrrrrrrq&pg=/et/01/1/9/nbulg09.html
2 Young U.K. Killers Will Be Protected (international Herald Tribune)
http://www.iht.com/articles/6735.html
Anonymity ordered for 2 young killers (Phyladelphia Inquirer)
http://inq.philly.com/content/inquirer/2001/01/09/national/BRIT09.htm
[ Pour lycée. Sur le site de la BBC, vous trouverez un article sur le fait
que les assassins du petit James (2 ans) seront bientôt libérés sur parole
et que la justice leur accorde de nouveau noms et l'anomynat. Vous
trouverez aussi des liens vers des articles de l'époque relatant le crime,
et vers un forum où le public peut réagir. Un document intéressant pour
ceux qui travaillent sur la peine de mort.... Le site du Telegraph propose
aussi des articles intéressants sur la controverse qui s'est déclenchée
autour de cette info.]

US Criminal Justice System (The Scout Report -- January 12, 2001)
--------------------------------------
_Prison Diaries_ -- NPR [RealPlayer, QuickTime]
http://www.npr.org/programs/atc/prisondiaries/
360degrees: Perspectives on the US Criminal Justice System [Flash, QuickTime]
http://www.360degrees.org/
This collaborative effort between National Public Radio (NPR) and
Picture Projects offers an intimate portrait of the US criminal
justice system, involving inmates, legal and law enforcement
professionals, victims, and families. The first site is the homepage
for a new series from the producer of the acclaimed _Teenage Diaries_
radio series. The _Prison Diaries_ series is based on audio journals
kept by five inmates, four correctional officers, and a judge. The
series has just begun to air, so at present audio files are available
for only two programs. Background information, some images, and QTVR
panoramas are available for two unaired episodes. Users will find
more detailed information and numerous additional resources at the
online documentary, 360degrees. The site features the same two
stories currently available at the NPR site, but also offers a number
of photos, additional audio commentary, transcripts, and background
information. Other resources include a timeline, quizzes, a forum,
classroom ideas, a reading list, a glossary, links to radio projects,
and information about organizations working on criminal justice
issues. Please note that many features of the site are under
construction, but it promises to become one of the most thoughtful
and valuable examinations of these topics available online. [MD]
[ le volet américain de la prison pour les jeunes, avec des interviews des
différents acteurs et un forum pour réagir. Les vidéos de 360 degré, sans
son, présentent des images de la prison utilisables aussi en collège. Pour
le lycée, écoutez l'interview de Christel (pas de transcription) qui
explique en anglais simple ce qu'elle a ressenti à être enfermée:
http://www.radiodiaries.org/radiodiaries.html   (jan 23rd)
vous pourrez aussi compléter votre séquence avec le thème de la peine de
mort, pour lequel vous trouverez des infos et des sites à voir à:
http://www.deathpenaltyinfo.org/dpic.html   (choisissez dans le menu tout à
la fin de la page)]

~~~~~~~~~~~~~
teaching Practice
~~~~~~~~~~~~~
Essay Evaluation Form (from Michèle Demoëte)
--------------------------------------
http://www.aitech.ac.jp/~iteslj/Handouts/Walker-EssayEvaluation.html
[ il est toujours difficile de trouver des critères pour évaluer un essai.
Cette fiche peut vous suggérer des pistes...]

Multiple Intelligences (from Etni)
--------------------------------------
ETNI News devoted an issue in great part to Multi-Intelligences. You can
reach it through the home page for ETNI--ETNI News, or go directly to:
http://www.w-angle.galil.k12.il/red/etninews/issue3/
[ des pistes pour prendre en compte la diversité des élèves]

REVUE ALSIC
----------------------
Le numéro 6 de la revue Apprentissage des Langues et Systemes d'Information
et de Communication
( http://alsic.org  ou http://alsic.univ-fcomte.fr   )
[ dans ce numéro, parmi bien d'autres: un article sur 'Atout Clic' manuel
de collège, et un autre sur 'l'apprentissage partagé dans un environnement
multimédia' ]

La Lettre des Profs d'Anglais ( from Jean-Claude Viel on e-teach)
--------------------------------------
http://jcviel.multimania.com/lettre/home.htm
[ Des conseils et des infos utiles! Vous trouverez à cette adresse la
rubrique internet de cette publication à laquelle vous ou votre
établissement êtes sûrement abonnés. Pour plus de renseignements, voyez le
site ou écrivez à jcviel@multimania.com ]

~~~~~~~~~~~~~~~~~
Resources for teachers
~~~~~~~~~~~~~~~~~
The Tower of English (from Josiane Laval on e-teach)
--------------------------------------
http://towerofenglish.com
[ une présentation sympathique, avec un ascenseur qui vous mêne vers les
différentes rubriques. Vous y trouverez des thèmes intéressants (évitez les
'message boards' qui sont fréquentés par des étrangers avec quelques
problèmes d'expression....):
the Beatles: http://members.tripod.com/~towerofenglish/music.htm
Mysteries: http://members.tripod.com/~towerofenglish/mystery.htm
Gun Control: http://members.tripod.com/~towerofenglish/debate.htm
Smoking: http://members.tripod.com/~towerofenglish/debate1.htm
Animal Rights: http://members.tripod.com/~towerofenglish/debate2.htm
Voyez aussi la page de liens, en particulier ceux vers 'listening activities':
http://members.tripod.com/~towerofenglish/studyhall.htm ]

This Day in History (from Christine Guérin)
--------------------------------------
With the entire archive of the New York Times behind it, this site has
lots to offer. Each day a single story is featured, along with a
thumbnail of the front page from that day. Click on the newspaper to see
the a larger (but not completely legible) image of the day's front page.
Most stories include original photos, illustrations or political
cartoons. To peruse the archive, follow the link to "Go to a Previous
Date."
http://www.nytimes.com/learning/general/onthisday/
[ un site intéressant car il s'appuie sur les archives du NYT, mais à
pratiquer sans filet, car il change chaque jour. Voyez ce qu'ils offriront
pour lundi 15 janvier MLK day! ]

January 14th 1990 (COOL> Cool Web Sightings - Issue 79)
--------------------------------------
"Simpsons" premiered on Fox-TV
http://www.snpp.com/
[ tout sur les Simpsons en anglais. Un site qui plait aux élèves! ]

Respect (from Etni)
----------------------------
Amit network has updated its English site and designed new lesson plans on
the focal yearly theme.
Lesson 3: RESPECTING PEOPLE WITH SPECIAL NEEDS?
Lesson 4: HUMAN RIGHTS AND CHILDREN'S RIGHTS
The lessons are designed so that a variety of learners may successfully
utilize the materials.
We are at: http://www.amit.org.il/learning/english
[ des pistes intéressantes pour sensibiliser les élèves au droit à la
différence et au respect. J'ai beaucoup aimé le tableau de la lesson1, qui
peut permettre de manipuler le conseil, le devoir, les phrases en when et
en if:
http://www.amit.org.il/learning/english/lessons/lesson1.htm   ]

Discovery.com (from Josiane Laval on e-teach)
--------------------------------------
Nature, sciences et techniques: des animations, des dossiers, des leçons...
Et c'est tellement bien fait!
http://www.discovery.com/
Quelques exemples:du ver(!) au dinosaure...en passant par un superbe dossier
sur l'Australie et des webcams en tous genres.
Ludique leçon de choses ...
http://yucky.kids.discovery.com/noflash/worm/pg000216.html
For dinosaur enthusiasts : travel through time
http://www.discovery.com/guides/dinos/dinos.html
Discovery School : lesson plans library
http://school.discovery.com/lessonplans/
Webcams offered by Discovery: animals /extreme weather /lifestyles /people
/planet earth/ science and techno/ space /travel /weirdness/ workplace
http://www.discovery.com/cams/cams.html
Australian outback : destinations/ going bush / indigeneous culture/
wildlife watching
Ce dossier est très complet .
Pour s'amuser,on peut même écouter un joueur de didgeridoo ou un oiseau-lyre.
http://travel.discovery.com/ideas/nature/outbckaus/outbckaus.html
[ un site de ressource très précieux!]

~~~~~~~~~~~~~~
Chinese New Year
~~~~~~~~~~~~~~
Chinese New Year for Children and teachers (The Classroom Flyer 01/05/01)
--------------------------------------
http://www.kiddyhouse.com/CNY/
Find loads of links to help you explore and celebrate
the Chinese New Year, with numerous decorations and
art projects to create.
[ le 24 janvier, nous sortirons de l'année du dragon pour entrer dans
l'année du serpent.]

Chinese New Year (The Classroom Flyer 01/12/01)
--------------------------------------
http://teacherlink.ed.usu.edu/TLresources/longterm/LessonPlans/Byrnes/chinese.html
For grades 2-3, and 3-5 class periods. Students will use
various resources to explore this Chinese festival, and
understand a different cultural tradition. They will make
good luck symbols, paper money, and painted fireworks,
as well as participate in a dragon dance.
[ site à destination des enseignants. Vous trouverez des suggestions
d'activités, un shéma des noms des années, une liste des valeurs associées
aux signes du zodiac chinois et un signe à dessiner.]

~~~~~~~~~~~~~~~~
American presidency
~~~~~~~~~~~~~~~~
Frontline "The Clinton Years" (PBS Teacher Previews: January 15-21)
--------------------------------------
take a comprehensive look at the Clinton
presidency. Explore a timeline, read interviews and essays, and test
your knowledge of the 42nd president with a quiz.
http://pbs.org/frontline/shows/clinton/
[ pour élèves de lycée]

Online Newshour: Inaugural 2001 (PBS Teacher Previews: January 15-21)
--------------------------------------
The presidential inauguration is more than just the swearing in.
Explore the history and traditions of this ceremony with this
comprehensive Web site. Join in the festivities, take an interactive
quiz, and access classroom resources to bring the inauguration alive in
your classroom.
http://www.pbs.org/newshour/inauguration/lesson_steps.html
[ si vous n'en avez pas assez des élections américaine, vous pouvez utliser
ce site pour préparer les élèves au discours inaugural du nouveau président.]

~~~~~
Music
~~~~~
All about Jazz (PBS Teacher Previews: January 8-14, 2001)
-----------------------------
embark upon an in-depth exploration of jazz.
Learn about jazz greats, create your own jazz masterpiece, find out
about jazz events in your area, and access an extensive collection of
lesson plans in several subject areas.
http://pbs.org/jazz/
[ la bande annonce (trailer) en ligne est super: elle présente le principe
des 'odds' (un boeuf, une impro en jazz) et comment le jazz est le reflet
des US. Le son est de bonne qualité, mais il n'y a pas de transcription.
Vous trouverez aussi dans la rubrique 'classroom' d'autres sites sur le
jazz et des suggestions de cours. un site élégant et complet.]

Jazz (HOT> Library Hot Five #67)
--------------------------------------
http://pbs.org/jazz/
This companion Web site to the TV documentary offers biographies of
important musicians, video clips, a map of important jazz cities, and a
series discography.

Louis Armstrong: A Cultural Legacy (HOT> Library Hot Five #67)
--------------------------------------
http://www.si.edu/ajazzh/armstron.htm
Louis Armstrong was one of jazz's premier performers. His success with the
trumpet onstage translated into his becoming a figure of national importance
as an actor, spokesperson, comedian, and writer.

Jazz: The Second Age of Black American Music (HOT> Library Hot Five #67)
--------------------------------------
http://library.thinkquest.org/10320/Tour.htm#anchor354713
Jazz was born in New Orleans with both African and European music
influences. Learn how jazz borrowed from the music of blues, religious
hymns and spirituals. Click on hyperlinks for biographies of jazz legends
such as Duke Ellington,
Charlie Parker, and John Coltrane.

Big Band and Jazz Hall of Fame (HOT> Library Hot Five #67)
--------------------------------------
http://www.jazzhall.org/main.html
Click on Musicians Quick Search and select a category, instrument, or
style. Then click Search the Database and each name links to a biography.
Jazzology introduces different styles, from ragtime and swing, to be-bop
and Latin jazz.

Jazz Review (HOT> Library Hot Five #67)
--------------------------------------
http://www.jazzreview.com/
Check out Jazz at a Glance. Listen to Real Audio cybercasts of your
favorite jazz artists, and find weekly top 20 charts.

****************************************

Ceci est un message de la LISTE INFONEWS

Les commentaires et réflexions entre [ ] ne reflètent que mon opinion personnelle.

pour voir les archives et vous inscrire:
http://perso.wanadoo.fr/infonews/une1.htm

Pour consulter les sources:
http://perso.wanadoo.fr/infonews/archives/sourcinfonw.htm

Pour vous désinscrire envoyez un message par email à :
listeduc@ac-rouen.fr
sans objet ni signature, avec la commande suivante dans le corps de votre message :
unsubscribe infonews

Une compilation réalisée par :
Christine Reymond
lycée Blaise Pascal, Rouen, France
E-Mail: Christine.Reymond@ac-rouen.fr
******************************************

_bouton_prec.gif (1239 octets)