Infonews n° 114

 

 

Cette semaine, à la une, un dossier sur William Hanna, le père de
Tom et Jerry et quelques autres toons, qui vient de nous quitter. In the
news, un nouveau 'school shooting' à Santee, en Californie, le 5 mars,
réactive les discussions sur la violence à l'école. N'oubliez pas
qu'aujourd'hui, 25 mars, c'est la fête des mères au Royaume Uni: un site
vous permettra d'envoyer des cartes et de trouver des activités pour ce
jour, qui pourront nous servir plus tard. Vous trouverez aussi des
ressources pour les plus petits, et enfin, ne ratez pas Word Weaver*** , un
site interactif pour faire écrire des histoires aux élèves.
bonne lecture!

~~~~~~~~
Sommaire
~~~~~~~~

~~~~~~
A la Une
~~~~~~
William Hanna, 1910-2001 (The Scout Report -- March 23, 2001)
~~~~~~~~
In the news
~~~~~~~~
SPECIAL FEATURE: STUDENT VIOLENCE IN AMERICA'S SCHOOLS (NYTimes)
Bullying and School Violence (712> About 7-12educators)
USE THE WEB TO REPORT SCHOOL THREATS (WATCH> K-12 TechWatch 03-21-01)
School Safety (EDU> EduHound Weekly for March 22 2001)
~~~~~~~~~~~~
Primary school
~~~~~~~~~~~~
Which is Different? (KINDER> Thursday's Kinder Klicks! 3 - 22 - 01)
Dress for the Weather (KINDER> Thursday's Kinder Klicks! 3 - 22 - 01)
book about colours (Activity Village Newsletter 22)
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Resources for teachers
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mother's Day (Activity Village Newsletter 22)
*** Word Weaver (from: TOP> Top 8 Web Sites - 3/21/01)

********************************************
~~~~~~
A la Une
~~~~~~
William Hanna, 1910-2001 (The Scout Report -- March 23, 2001)
-----------------------------------------------------
Boomerang [QuickTime]
http://www.cartoonnetwork.com/boomerang/
[ en cliquant sur: preview, vous pourrez télécharger des petits films en
.mov: l'image est petite et le son difficilement compréhensible.]
Big Cartoon Database -- Hanna Barbera
http://www.bcdb.com/pages/Hanna-Barbera/
[ une base de référence très complète, mais vous accéderez uniquement à un
résumé court et parfois des commentaires sur le cartoon. ]
"Legendary American cartoonist dies" -- BBC News
http://news.bbc.co.uk/hi/english/entertainment/tv_and_radio/newsid_1237000/1237370.stm  
[ un article avec une biographie et des témoignages de fans. vous trouverez
aussi des liens vers des sites sur les cartoons.]
"The Passing of a Cartoon King" -- ABC News
http://abcnews.go.com/sections/entertainment/DailyNews/hanna010322_obit.html
[biographie courte. Notez: the film "won the pair a nomination" and "the
pair's creation would garner (Webster: to deposit as if in a granary) them
12 nominations" , et le "whom" de la dernière phrase. ]
"William Hanna; Innovator in Television Cartooning With Joseph
Barbera" -- _Los Angeles Times_
http://www.latimes.com/obituary/20010323/t000025191.html
[ autre biographie, plus complète, avec des phrases plus complexes. Notez
l'utilisation des passifs et des relatifs dans le début.]
"William Hanna, Who Created Cartoon Characters, Dies at 90" -- _New York Times_
http://www.nytimes.com/2001/03/23/arts/23HANN.html
[ autre bio, notez l'utilisation du mot antics (Webster: an
attention-drawing often wildly playful or funny act or action, see caper) ]
MGM Animated Shorts - William Hanna
http://www.geocities.com/mgmshorts/creators/hanna.htm
[ utilisable dès la 5ème, une bio courte et simple]
William Hanna -- IMDB
http://us.imdb.com/Name?Hanna,+William
[filmographie]
Scooby Doo
http://www.scoobydoo.com/
[je n'y ai rien trouvé d'utilisable]
Randy's Tom and Jerry Cartoon Information Site
http://www.geocities.com/Hollywood/6859/tj.html
[voyez les synopsis des cartoons les plus célèbres, et dans 'butchering' la
liste des passages censurés. peu utilisable tel quel, mais intéressant
comme référence.]
Unofficial Flintstones and Hanna Barbera Homepage
http://members.optushome.com.au/webrock/
[ dans 'sounds' retrouvez la musique et les paroles de la série ( La famille Pierre à Feu en francais)]
The Jetsons Unofficial Home
http://www.cybercomm.nl/~ivo/
[ les Jetsons, c'est la famille Pierre à Feu dans le futur. Sur le site,
vous trouverez la description des personnages, le résumé des épisodes, et
la chanson du générique.]

Legendary cartoonist William Hanna has died at his home in Los
Angeles at age 90. Hanna, along with his partner of over 50 years,
Joseph Barbera, created some of the world's best known and most
beloved cartoon characters, including Tom and Jerry, the Flintstones,
Scooby-Doo, Snagglepuss, Yogi Bear, Huckleberry Hound, and many, many
others. Hanna got his start as a lyricist and composer with
Harmon-Ising Studios, the company that created the Looney Tunes and
Merrie Melodies cartoon series, in the early 1930s. In 1937 Hanna
moved to MGM and soon afterward partnered with Barbera. Their first
success was "Puss Gets the Boot," a cat and mouse cartoon that earned
an Academy Award nomination and provided the genesis for Tom and
Jerry. Between 1943 and 1952 the team won seven Oscars for their
animated shorts. After MGM closed its animation division in the
1950s, Hanna and Barbera formed their own company and moved to
television, producing numerous successful animated comedies. Probably
the best known of these were the Flintstones, a parody of the
Honeymooners and the first prime-time cartoon series, and Yogi Bear,
who was modeled after Phil Silvers' Sergeant Bilko. Over the years
since its creation in 1957 the Hanna-Barbera company developed over
150 cartoon and live-action television series and produced more than
5,000 TV animations, winning eight Emmys in the process. As a
testament to the continued appeal of Hanna and Barbera's characters,
the Cartoon Network recently created the Boomerang cable network,
which exclusively showcases the Hanna-Barbera library.
Readers would do well to begin exploring the artistic legacy of
William Hanna with the official Boomerang site, which lists a
different H-B cartoon for each year between 1958 (Huckleberry Hound)
and 1976 (Jabberjaw), along with the hit movies and records and a few
news items from that year. The site also provides a program schedule
and some QuickTime clips. Another fine resource is the Big Cartoon
Database's amazingly deep database of over 5,700 H-B cartoons. News
reports on Hanna's life and career are available from the BBC and ABC
News, while the _Los Angeles Times_ and _New York Times_ (free
registration required) have printed obituaries. The MGM Animated
Shorts page offers some background information and a detailed
filmography of William Hanna's years at MGM. An even more extensive
filmography of Hanna's works can be found at the Internet Movie
Database. Finally, the official Scooby Doo page and fan sites
dedicated to Tom and Jerry, the Flintstones, and the Jetsons provide
further information, sounds, images, and proof that we will never
tire of watching Tom get smacked on the head by irons, frying pans,
bowling balls, or any other heavy object that is handy. Thank you
William Hanna. [MD]

~~~~~~~~
In the news
~~~~~~~~
SPECIAL FEATURE: STUDENT VIOLENCE IN AMERICA'S SCHOOLS (NYTimes)
-----------------------------------------------------
Explore the topic of school violence with your students with The Learning
Network's "Student Violence in America's Schools" special -- extensive
collections of lesson plans and New York Times coverage of school shootings
spanning the past four years, plus a related Web guide and discussion forum.
http://www.nytimes.com/learning/general/specials/schoolviolence/index.html
[ une leçon qui permet de réfléchir sur le problème. L'exploitation vous
propose d'aller sur le site: http://helping.apa.org/warningsigns/index.html
qui propose une liste de signes précurseurs à repérer et des attitudes à
adopter.
Pour l'historique des 'school shootings' et d'autres sites sur le sujet, voyez:
http://perso.wanadoo.fr/infonews/themes/violenceinschools.htm   ]

Bullying and School Violence (712> About 7-12educators)
-----------------------------------------------------
Read Private Schools guide, Robert Kennedy's, latest article on bullying
after the Santee shooting.
http://privateschool.about.com/education/privateschool/library/weekly/aa031901a.htm
[ un site de ressources intéressant. Voyez aussi l'interview sur le bizutage (hazing):
http://privateschool.about.com/education/privateschool/library/weekly/aa082900c.htm  
]

USE THE WEB TO REPORT SCHOOL THREATS (WATCH> K-12 TechWatch 03-21-01)
-----------------------------------------------------
Report-it.com is an early detection and prevention tool that can help
you improve the safety of your school and break down the "conspiracy of
silence" that exists in most schools today. Report-it.com is an anonymous
student helpline. The company creates a web site for each participating
schools and offers a password for each student. Students can fill out a
form anonymously from any computer detailing the nature of the threat,
and the administrators you specify will be notified.
http://www.report-it.com
[ à partir de ce site, vous trouverez une page d'adresses de ressources.
Parmi les adresses sur 'gun violence' vous trouverez le site 'join
together' , où figure un article sur la réaction de Bush: 'love your children':
http://www.jointogether.org/gv/default.jtml?O=266503
et le site 'Violence Policy center' où vous trouverez un article sur les
nouveaux jeux vidéos sponsorisés par des fabriquants d'armes en quête de
clients:
http://www.vpc.org/studies/vidintr.htm
sur le site 'Physicians for Social Responsability', vous trouverez des
chiffres qui font réfléchir :
http://www.labridge.com/PSR/gunviolencemain.htm   ]

School Safety (EDU> EduHound Weekly for March 22 2001)
-----------------------------------------------------
Center for Prevention of School Violence
http://www.ncsu.edu/cpsv/
Early Warning, Timely Response: A Guide to Safe Schools from the U.S. D.O.E.
http://www.ed.gov/offices/OSERS/OSEP/earlywrn.html
ERIC/CEM: School Safety & Violence Prevention
http://eric.uoregon.edu/trends_issues/safety/
Keep School Safe (links)
http://www.keepschoolssafe.org/feat.htm
[ autres ressources classiques pour trouver: des statistiques, des
documents officiels, des rapports, des listes de signes à détecter. Ces
sites sont principalement à destination des adultes.]

~~~~~~~~~~~~
Primary school
~~~~~~~~~~~~
Which is Different? (KINDER> Thursday's Kinder Klicks! 3 - 22 - 01)
-----------------------------------------------------
http://www.bry-backmanor.org/actpag7.html
http://www.bry-backmanor.org/actpag18.html
http://www.bry-backmanor.org/actpag58.html
http://www.bry-backmanor.org/actpag61.html
[ pour des activités rapides, en primaire ou début de collège. Les images
de la dernière ligne par exemple peuvent faire travailler "there are some",
"there aren't any" en 6ème ou 5ème.]

Dress for the Weather (KINDER> Thursday's Kinder Klicks! 3 - 22 - 01)
-----------------------------------------------------
http://www.bry-backmanor.org/actpag84.html
[ déclencheur de parole, à découper et colorier. Pour primaire et 6éme.]

Book about colours (Activity Village Newsletter 22)
-----------------------------------------------------
There is a super printable book about colours here - good for early readers
too
http://kiddyhouse.com/Themes/colors/
[ un livre avec des phrases simples et des images colorées, à lire
et/afficher en primaire.]

~~~~~~~~~~~~~~~~~
Resources for teachers
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mother's Day (Activity Village Newsletter 22)
-----------------------------------------------------
a selection of Mother's Day links directly to the website.
http://www.activityvillage.co.uk/mother's_day_links.htm
[ des idées d'activités pour la fête des mères qui est le 25 mars au UK.]

*** Word Weaver (from: TOP> Top 8 Web Sites - 3/21/01)
-----------------------------------------------------
Kick-start young writers' creativity with these exciting pages
from Hewlett Packard. Pick western, sci-fi or fantasy. Click
boxes for a random story setting, a magical item and two random
characters, each with a special characteristic. Kids can print
a sheet to write the story or type it out on their computers. A
2nd-3rd grade western example: barbershop, fancy hat, crazy
train robber and anxious butcher. Click on the Student Center
for more grade levels and other cool activities!
http://www.hpstudentcenter.com/23/wordweaver/index.html
http://www.hpdbc.com/23/wordweaver/index.html
[ utilisable dès la 4ème, un site pour écrire des histoires. L'élève
choisit un thème, reçoit des caractéristiques du lieu et des personnages,
sous forme de noms et adjectifs, puis il a accès à des fiches pour l'aider
à imaginer les personnages, l'environnement et l'histoire. Ce travail peut
se faire hors ligne, à l'aide de photocopies, ou en ligne, en téléchargeant
les fiches. Un travail intéressant, bien structuré, destiné à des enfants
américains en primaires, mais parfait pour nos élèves.
Le site contient aussi bien d'autres leçons intéressantes, pour faire des
poèmes, des limericks, des énigmes....]

****************************************

Ceci est un message de la LISTE INFONEWS

Les commentaires et réflexions entre [ ] ne reflètent que mon opinion personnelle.

pour voir les archives et vous inscrire:
http://perso.wanadoo.fr/infonews/une1.htm

Pour consulter les sources:
http://perso.wanadoo.fr/infonews/archives/sourcinfonw.htm

Pour vous désinscrire envoyez un message par email à :
listeduc@educ.syrhano.net
sans objet ni signature, avec la commande suivante dans le corps de votre message :
unsubscribe infonews

Une compilation réalisée par :
Christine Reymond
lycée Blaise Pascal, Rouen, France
E-Mail: Christine.Reymond@ac-rouen.fr
******************************************

_bouton_prec.gif (1239 octets)