Infonews n°110 du 25/02/2001
Cette semaine, "à la une", des pages sur les animaux familiers. "In the news", vous trouverez des infos sur le génome et sur Napster. Puis, encore des adresses sur "black history month" dont celle de TFK***, un projet européen utilisant l'anglais comme langue véhiculaire (contactez la collègue polonaise!) , et des outils internet: un moteur de recherche, un site de formations en ligne, la dernière version de Hot potatoes, et un site d'images libres de droits pour illustrer vos pages. bonne lecture!
~~~~~~~~ Sommaire ~~~~~~~~
~~~~~~~
A la une
~~~~~~~
Choose your pet
How to care for your pets
Virtual pet
"My Dog's Not Dumb
She's Got Canine Cognitive Dysfunction"
~~~~~~~~~
In the news
~~~~~~~~~
the Human Genome
Whither Napster? (The Scout Report -- February 16)
~~~~~~~~~~~~~~~
Black History Month
~~~~~~~~~~~~~~~
Living Under Enslavement (NET-MOM NEWS)
Freezone The Roots of Jazz (NET-MOM NEWS)
Time for Kids Black History Month (NET-MOM NEWS)***
Black History Quiz (SURF> Surfing the Net with Kids)
~~~~~~
Project
~~~~~~
The Friendship Tour Journal
~~~~~~~~~~
Internet tools
~~~~~~~~~~
Metor Search (The Scout Report -- February 16)
Nouveau : Formez-vous Online ! (from JMDumont on e-teach)
Hot Potatoes version 5 from "The Hot Potatoes team" <hotpot@uvic.ca> )
ClassroomClipart.Com (Blue Web'n Update: February 16)
**********************************
~~~~~~~
A la une
~~~~~~~
Choose your pet
------------------------
J'ai préparé une page sur les animaux familiers pour mes secondes:
http://perso.wanadoo.fr/infonews/themes/exotic%20pets.htm
le premier questionnaire est assez difficile, mais les bons élèves
apprécient de faire varier leurs réponses pour obtenir différents
résultats. Et l'un d'entre est le 'pet rock'....!!
Les autres élèves iront directement vers le type d'animal qui les intéresse
et feront une fiche du type: name, origin, food, housing, interest,
problems....
Ce travail en autonomie a été précédé par un travail autour du texte long
sur les 'sugar gliders' (voir infonews n°106) et sera suivi d'une
mise en
commun orale avec prise de notes, puis d'un compte rendu écrit.]
How to care for your pets
----------------------------
http://www.ehow.com/Center/Center/0,1005,10,00.html
vous trouverez des textes nombreux et faciles sur les animaux et la façon
de s'en occuper. Voyez par exemple, dans 'cats' les recommandations: 'how
to break up a cat fight'
http://www.ehow.com/eHow/eHow/0,1053,2254,00.html
Virtual pet
---------------
http://www.neopets.com
ce site, signalé dans Infonews n°75
http://perso.wanadoo.fr/infonews/archives/75.htm#virtual%20pet
peut être utilisé en autonomie par des élèves. Assez proche des Pokémon
dans l'esprit: l'élève crée son animal, en lui donnant des qualités et des
défauts, puis reçoit un capital de points à dépenser en accessoires,
nourriture, super pouvoirs, etc... ensuite il engage son animal dans des
combats, et peut ainsi gagner des points supplémentaires. Mais je n'ai pas
eu la patience d'aller jusque là....]
"My Dog's Not Dumb
She's Got Canine Cognitive Dysfunction"
----------------------------
Pour des élèves plus littéraires ou pour les enseignants, lisez cet extrait
d'un livre d'un humoriste canadien Gordon Kirkland.
http://atlargefeatures.netfirms.com
pour plus de détails sur les ADD et autres 'cognitive dysfonctionments' ,
voyez l'article à la une d'Infonews n° 72 "Ritaline for toddlers":
http://perso.wanadoo.fr/infonews/archives/72.htm
~~~~~~~~~
In the news
~~~~~~~~~
the Human Genome (The Scout Report -- February 16)
----------------------------
Two on the Human Genome (The Scout Report -- February 16)
Genome Gateway -- _Nature_ [.pdf]
http://www.nature.com/genomics/human/
Human Genome Special Issue -- _Science_ [.pdf]
http://www.sciencemag.org/genome2001/
This week scientists published a rough draft of the three billion
letters of the human genetic code. Two complete sequences were
actually released, one by a consortium of publicly funded
laboratories and the other by a private venture, Celera Genomics. To
mark this event, _Nature_ and _Science_ have published the
International Human Genome Sequencing Consortium and the US National
Human Genome Research Institute and Celera Genomics sequences
respectively. These are accompanied by research papers, commentary,
and additional resources. For more on the human genome and the first
scientific analyses see this week's _Scout Report for Science &
Engineering_:
The Human Genome Unveiled: Publication of Sequence and Initial Scientific
Analyses
http://scout.cs.wisc.edu/report/sci-eng/2001/se-010214.html#27
[ idéal pour des TPE: Des liens vers 'New Scientist', ' Nature', 'science
Magazine'. Pour élèves de bon niveau intéressés par la biologie (sections SB) .]
Whither Napster? (The Scout Report -- February 16)
----------------------------
US Court of Appeals for the Ninth Circuit
http://www.ce9.uscourts.gov/
Napster's Day in Court -- CNET [RealPlayer, Windows Media Player]
http://news.cnet.com/news/0-1005-201-4774158-0.html
"Napster order: Patrol yourself" -- ZDNet
http://www.zdnet.com/zdnn/stories/news/0,4586,2685494,00.html
Music on the Internet -- _New York Times_
http://www.nytimes.com/library/tech/reference/index-music.html
Music on the Web -- _Los Angeles Times_
http://www.latimes.com/business/reports/musicweb/
Napster: Stealing or Sharing? -- CNN [Flash, QuickTime, RealPlayer,
Windows Media Player]
http://www.cnn.com/SPECIALS/2001/napster/
Legal Update -- Napster [RealPlayer, Windows Media Player]
http://www.napster.com/legalupdate/
Recording Industry Association of America (RIAA) News
http://www.riaa.com/news.cfm
Users can begin with the full text of the recent decision, which can
be found in the Opinions section of the court's Website under A & M
Records v. Napster. CNET's special on the case also offers the full
text of the ruling, along with the latest news, a timeline, analysis,
and some video clips. ZNet's analysis of the decision links to a
number of related articles and a readers' forum. The _New York Times_
special on Music on the Internet (free registration required)
contains a number of articles on the Napster case as well as a
digital music primer. The _Los Angeles Times_ also offers breaking
news, commentary, and background information. CNN's Napster report
includes legal analysis, a timeline, key players, news, chat
transcripts, related links, video selections, and other resources.
Finally, reaction to the ruling by the main parties themselves can be
found at the Napster legal update site and the RIAA news page. [MD]
[ des points de départ pour un débat qui peut plaire aux élèves: son
numérique, copies illégales, piratage....]
~~~~~~~~~~~~~~~
Black History Month
~~~~~~~~~~~~~~~
Living Under Enslavement (NET-MOM NEWS)
----------------------------
http://www.hfmgv.org/smartfun/hermitage/tocfr.html
What was it like to live as a slave? Visit re-created slave quarters
at the Hermitage Plantation in Georgia and find out. Click on items
inside the house and discover their use and meaning. One of the best
parts is the audio retelling of slave escapes, but if you don't have
sound capabilities, there is a written transcript version.
[ un site très complet sur la vie des esclaves, depuis la traversée jusqu'à
la liberté. Vous y trouverez des audios avec transcription, des vidéos, une
masse de matériel utilisable dès le collège.]
Freezone The Roots of Jazz (NET-MOM NEWS)
----------------------------
http://www.freezone.com/brain/jazz/
Can't get enough of the toe-tapping and foot-stomping music of
Charlie Parker, Miles Davis, and Louis Armstrong? Ease into
Freezone's February feature. Besides learning about the influence of
these African-American musicians and exploring a timeline of jazz,
try "playing" a virtual record player (what your parents used in the
days before CDs).
[voyez aussi la leçon sur American diversity:
http://www.freezone.com/parents_teachers/nowplaying.html
]
Time for Kids Black History Month (NET-MOM NEWS)
----------------------------
http://www.timeforkids.com/TFK/specials/0,6709,97217,00.html
Retrace the famous 1965 civil rights march from Selma to Montgomery,
Alabama. Try to answer trivia questions about African-American
history to walk the walk for yourself. Explore a brief but terrific
illustrated timeline, listen to famous speeches, and try to pick out
Oprah Winfrey, Eddie Murphy and other celebrities from their baby
pictures.
[ une timeline qui va jusqu'en 1995, bien plus complète que toutes celles
que j'ai trouvé. Le quiz est aussi intéressant. Cmme d'habitude, une
excellente production de TFK...)
Black History Quiz (SURF> Surfing the Net with Kids)
----------------------------
http://www.dis308sallee.homestead.com/BlackHistoryQuiz.html
Reviewed February 9, 2001 by Roberta Sallee, a teacher from
Delran, NJ who is affiliated with the site:
"Created by a fifth grade class in NJ, this site offers viewers
the opportunity to learn about some famous Black Americans
through individually created student-made website links on the
page and then answer 10 questions with a pull-down menu format
for answers."
For more sites like this one, visit:
http://www.surfnetkids.com/blackhistory.htm
[ un quiz et des sites classiques mais très efficaces à visiter.]
~~~~~~
Project
~~~~~~
The Friendship Tour Journal
----------------------------
un projet simple, qui consiste à mettre en ligne une présentation de votre
classe, votre ville, votre pays, en anglais. Vous pouvez visiter le site:
http://www.brightflight.com/FriendshipTour/index.html
et constater que de nombreux pays de l'Est sont présents, mais qu'ils
cherchent une classe française. Pour vous inscrire, contactez:
info@brightflight.com
Une occasion de découvrir des pays que l'on connait trop peu, et peut-être
de commencer une correspondance avec l'anglais comme langue véhiculaire....
Je viens d'être contactée par une collègue polonaise qui recherche une
classe d'élèves de 10-13 ans pour correspondre en anglais ou faire un
projet commun.
N'hésitez pas à la contacter si vous souhaitez travailler avec elle, ou
juste découvrir la Pologne. Voici son nom et son mèl:
Bozena Stepien : higgeldy@kki.net.pl
pour voir la classe et la ville:
http://www.brightflight.com/FriendshipTour/Pages/poland/polram.html
~~~~~~~~~~
Internet tools
~~~~~~~~~~
Metor Search (The Scout Report -- February 16)
----------------------------
http://www.metor.com/
Here is another metasearch engine worth a spin. In addition to the
typical choices of search engines and directories, Metor Search also
offers specialized searching by nineteen additional categories,
including cars, downloads, news, games, recipes, and travel, among
others. Some of these only index a few engines, but in each, users
have the option to select specific engines and set a timeout span.
Search returns, which include a short description culled from the
page, appeared to be fairly relevant in test runs. [MD]
Nouveau : Formez-vous Online ! (from JMDumont on e-teach)
----------------------------
Grâce aux Windows Media Technologies le site FormezVous Online vous propose
de suivre gratuitement de véritable formations multimedia en ligne ! Cliquez
sur la formation qui vous convient et laissez-vous guider. Voix, images,
liens suggerés, fiches pratiques,... vous permettront d'améliorer ou de
perfectionner votre maîtrise de vos logiciels Microsoft : Word, Excel,
PowerPoint, Outlook, Access,...
http://www.microsoft.com/france/formezvous/default.asp
[ des formations en ligne et en français.]
Hot Potatoes version 5 from "The Hot Potatoes team" <hotpot@uvic.ca> )
----------------------------
Hot Potatoes version 5, a much improved and expanded product, has just been
released.
New features in Hot Potatoes 5 include:
- support for Netscape 6 in standard (version 5) output, as well as version 4 of Netscape
and versions 4 and 5 of Internet Explorer.
- simpler file distribution -- only one HTML file, even if output includes reading texts
etc.
- it can now submit the student's name and score to you by email.
- they've made the scoring system more sophisticated in all the potatoes.
There are now penalties for asking for hints and clues and checking
partially complete questions. To score 100% a student must get the answer
entirely correct on the first guess.
- The interface of each potato can be changed. You can translate the entire
interface into another language French, Finnish and Dutch interfaces are
included with the Windows version of HotPot, and others are under development.
- All potatoes can now include a reading with an exercise.
- Configurable toolbar (Windows only) -- choose which menu items and
functions you want on your toolbar, and remove those you don't want.
More information on new features is available here
http://web.uvic.ca/hrd/hotpot/new.htm
You can get Hot Potatoes version 5 from
http://web.uvic.ca/hrd/hotpot/
[ n'hésitez pas, si vous ne connaissez pas encore Hot Potatoes, c'est le
moment de l'essayer! pour ceux qui se lancent, il existe un site en
français qui vous guide et vous permet d'installer la version 5 en français:
http://www.multimania.com/toilefle/1interface.htm
]
ClassroomClipart.Com (Blue Web'n Update: February 16)
----------------------------
http://classroomclipart.com/
A former classroom teacher put together this site that is easy to use
and has great images. Be sure students read the terms of use and
understand that these are to be used for educational uses only. A nifty
feature, if you want to just browse the site, is the RAND button in the
box with the category links. This brings up a page of random images, so
you can get an idea of the scope of the collection.
[une banque d'images que vous pouvez utiliser pour vos présentations ou
mettre sur des pages web, n'oubliez simplement pas de mentionner le copyright.]
****************************************
Ceci est un message de la LISTE INFONEWS
Les commentaires et réflexions entre [ ] ne reflètent que mon opinion personnelle.
pour voir les archives et vous inscrire:
http://perso.wanadoo.fr/infonews/une1.htm
Pour consulter les sources:
http://perso.wanadoo.fr/infonews/archives/sourcinfonw.htm
Pour vous désinscrire envoyez un message par email à :
listeduc@educ.syrhano.net
sans objet ni signature, avec la commande suivante dans le corps de votre message :
unsubscribe infonews
Une compilation réalisée par :
Christine Reymond
lycée Blaise Pascal, Rouen, France
E-Mail: Christine.Reymond@ac-rouen.fr
******************************************