Cette semaine, j'ai trouvé de très nombreux documents sur Earth Day
'99.
Pour compléter les adresses que je vous avais données dans le n°33, en
voici d'autres, dont des interviews à écouter en lisant le script et des
sites pédgogiques, ludiques et éducatifs. Des documents immédiatements
utilisables par les élèves. Si vous les essayez avec vos élèves,
faites-nous partager leurs réactions....
Bonne semaine à tous!
~~~~~~~~~~~~
SOMMAIRE
~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~
Earth day '99
~~~~~~~~~~
Environmental Lesson Plans (The Learning Company's Classroom Flyer, Apr-20-99)
Global warming : Focus on the future, a virtual exhibit (TeachersFirst
Update: 4.19.99)
CLN Theme Page: Ozone Depletion (CLN UPDATE for Monday, April 19)
Community Learning Network Environmental Science page (CLN UPDATE for
Monday, April 19)
global warming ( à lire) (ED's Oasis Oracle for 4/19/99)
global warming (à écouter et lire) (ED's Oasis Oracle for 4/19/99)
global warming in developping nations (à écouter et lire)
Tending to the Greenhouse (CLN UPDATE for Monday, April 19)
Earth Day resources (TeachersFirst Update: 4.19.99)
~~~~~~~~~~~~~~~~~
To prepare Space Day
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Space Day (TeachersFirst Update: 4.19.99)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Resources for teachers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Lesson Plans (CLN UPDATE for Monday, April 19)
ORCHESTRATING CHAOS: PLANNING FOR INDEPENDENT READING ( BONUS POINTS
4/20/99 - Secondary Educators Newsletter)
TEACHING THE COMPARE CONTRAST ESSAY ( BONUS POINTS 4/20/99 - Secondary
Educators Newsletter)
Le Franglophile dictionary (e-teach@egroups.com from Scott Carpenter )
Site d'un enseignant d'Amiens (message de kgjp@club-internet.fr (COLAS J-P)
~~~~~~~~~~~~~~
Other sites to visit
~~~~~~~~~~~~~~
Franklin and His Friends: Portraying the Man of Science in
Eighteenth-Century America (The Scout Report -- April 23, 1999)
GREAT EXPECTATIONS (BBC Education Newsletter 23/4/99)
By the Sweat & Toil of Children (LII> [LIIWEEK] April 19)
SUMMER PROGRAMS FOR TEENS ( BONUS POINTS 4/20/99 - Secondary Educators
Newsletter)
***************************************
~~~~~~~~~~
Earth day '99
~~~~~~~~~~
Environmental Lesson Plans (The Learning Company's Classroom Flyer,
Apr-20-99)
-------------------------------
"Don't Let a Good Thing Go to Waste" and "An Ounce of Prevention"
Environmental Lesson Plans for Grades 2-5, 6-9
This web site starts off with a pop quiz, for you! Then you can order
the free lesson plan kits online by filling out a short web page form.
The kits include lesson plans, hands-on activities, and handouts.
--> http://www.plasticbag.com/EDU/index.html
[dès la 4ème, voyez en particulier 'the hamburger game'...pour consommer
intelligent!]
Global warming : Focus on the future, a virtual exhibit (TeachersFirst
Update: 4.19.99)
-------------------------------
[à utiliser en classe entière, dès le collège. Au début, un diaporama, avec
une phrase sous chaque photo, idéal pour présenter le thème et faire parler
les élèves, puis des articles courts et visuels, et dans 'games' des images
avec des zones qui affichent de courtes légendes. Un site très pédagogique,
utilisable tel quel!]
--> http://www.enviroweb.org/edf/
des images pour expliquer le phénomène de façon visuelle, à enregister,
agrandir et imprimer sur transparents:
--> http://www.ncsa.uiuc.edu/edu/icm/html/downgw.html
CLN Theme Page: Ozone Depletion (CLN UPDATE for Monday, April 19)
-------------------------------
Une superbe liste de sites, cette page peut être le point de départ d'un
travail en autonomie : les élèves trouveront sur cette page tout ce dont
ils ont besoin, sans se perdre dans les moteurs de recherche.
--> http://www.cln.org/themes/ozone.html
dans cette page j'ai sélectionné:
The greenhouse effect :
une série de leçons en ligne, complètes, en langage simple, utilisable
directement par des élèves à partir de la 4ème. Un travail fabuleux et
pédagogique!
--> http://pmi.princeton.edu/pathways/chm112_98/students/airstuff/air.html
Calvin and Hobbes
une autre leçon pour des élèves en autonomie, Calvin and Hobbes découvrent
'global warming', pour élèves de lycée]
--> http://pmi.princeton.edu/pathways/chm112/glblwarming/game1.html
Community Learning Network Environmental Science page (CLN UPDATE for
Monday, April 19)
-------------------------------
--> http://www.cln.org/subjects/environment.html
[j'ai retenu la page d'adresses sur 'global warming'
--> http://www.cln.org/themes/global_warming.html
en particulier 'explorer:global warming', un fichier .PDF de 22 pages un
peu long à charger, mais qui sera très utile à ceux qui ne sont pas assez
équipés dans leurs établiseements pour utiliser les sites interactifs.]
global warming ( à lire) (ED's Oasis Oracle for 4/19/99)
-------------------------------
--> http://www.sierraclub.org/global-warming/
[dès la 4ème, un site particulièrement bien fait sur les causes, les
solutions possibles et ce que chacun peut faire:
--> http://206.79.142.61/ACTION/action.html
global warming (à écouter et lire) (ED's Oasis Oracle for 4/19/99)
-------------------------------
The PBS Online Newshour offers Environment Background Reports from past
programs with related links at -->
http://www.pbs.org/newshour/bb/environment/environment.html
[pour lycée, une présentation orale du problème , avec le script complet.
Compréhension orale puis écrite]
http://www.pbs.org/newshour/bb/environment/july-dec97/warming_10-22a.html
global warming in developping nations (à écouter et lire)
-------------------------------
[pour lycée, une interview à écouter, lire puis commenter. Idéal pour
lancer un débat sur le sujet. ]
http://web-cr05.pbs.org/plweb-cgi/fastweb?getdoc+newshour+newshour+533+12+wAAA+realaudio%26environment
Tending to the Greenhouse (CLN UPDATE for Monday, April 19)
-------------------------------
In this lesson plan, grade 6-12 students examine causes, effects and
solutions for global warming using a New York Times article as a
starting point.
--> http://www.nytimes.com/learning/teachers/lessons/990302tuesday.html
[lycée, pour ceux qui aiment partir d'un article de journal]
Earth Day resources (TeachersFirst Update: 4.19.99)
-------------------------------
Earth Day is Thursday. For those of you looking for a little something
extra for this year's observation, TeachersFirst has collected a set
of lessons and other Earth Day resources. We have tried to focus on
environmental lessons and other study materials which will give
students a real understanding of how the environment relates to the rest of
our
lives. Though they are most appropriate this week, we think you will
find these links helpful throughout the year. You can reach the Earth
Day page from this week's featured sites:
--> http://www.teachersfirst.com/feature.htm
A partir de cette page, j'ai retenu:
Earth day online education :
--> http://www.teachersfirst.com/feature-f.htm
puis j'ai découvert:
Using Pictures in Lessons :
--> http://www.ncrtec.org/tools/camp/lessons.htm
[ dès le collège, un site qui propose des démarches complètes pour faire
élaborer des dossiers sur un thème par les élèves à partir des ressources
d'internet, et en particulier des images. Peut être aussi utilisé par
l'enseignant pour élaborer une séquence]
Sommaire
~~~~~~~~~~~~~~~~~
To prepare Space Day
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Space Day (TeachersFirst Update: 4.19.99)
-------------------------------
Space Day is coming next month. TeachersFirst lists a very complete
set of space resources - including the official Space Day site - in its
Astronomy Resources page. The Space Day site is well worth a visit.
You can get there by selecting Astronomy from the TeachersFirst content
matrix:
--> http://www.teachersfirst.com/matrix.htm
[ pour les enseignants qui veulent préparer des activités pour le mois
prochain]
Sommaire
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Resources for teachers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Lesson Plans (CLN UPDATE for Monday, April 19)
-------------------------------
This link is to the lesson plans index page for the Innovative
Classroom. Click on "Reading", "Writing" or "Phonics" for a
number of lessons
plans in those subjects.
--> http://www.goodnet.com/~eb97322/Contents/Lesson_Plans/lesson_plans.htm
[ici, pas de textes tout prêt, mais des démarches intéressantes,
utilisables dès la 6ème, jusqu'au lycée, voir par exemple dans phonetics,
'the missing word']
ORCHESTRATING CHAOS: PLANNING FOR INDEPENDENT READING ( BONUS POINTS
4/20/99 - Secondary Educators Newsletter)
-------------------------------
Generic pre reading, journaling, small group discussion,
essay topics, project ideas, plus resources for 56 novels.
--> http://7-12educators.miningco.com/library/weekly/aa040599.htm
[ technique pour les enseignants, une approche intérssante de la lecture en
autonomie, transférable à tous niveaux]
TEACHING THE COMPARE CONTRAST ESSAY ( BONUS POINTS 4/20/99 - Secondary
Educators Newsletter)
-------------------------------
Step by step instructions and lots of student handouts ease the task.
--> http://7-12educators.miningco.com/library/weekly/aa041198.htm
[même appréciation que le précédent]
Le Franglophile dictionary (e-teach@egroups.com from Scott Carpenter )
-------------------------------
Have any of you experimented with software for teaching English? I have
collaborated in a Franco-American effort resulting in Le Franglophile, a
French-English dictionary for Mac and Windows (available as a shareware,
downloadable from It is being used by businesses and labs all over the
place, but we really hoped for it to be of service for students and teachers.
http://w3.dunkerque.com/franglophile/
Site d'un enseignant d'Amiens (message de kgjp@club-internet.fr (COLAS J-P)
-------------------------------
venez voir mon site http://www.chez.com/iufm sur lequel j'explique et je
donne des exemples des activités que j'ai utilisées avec ma classe dans le
cadre de mon mémoire IUFM.
--> http://www.ac-rouen.fr/hypernews/get/forums/ressource/24.html
[ le mémoire d'un enseignant stagiaire et son travail avec des élèves de
lycée]
Sommaire
~~~~~~~~~~~~~~
Other sites to visit
~~~~~~~~~~~~~~
Franklin and His Friends: Portraying the Man of Science in
Eighteenth-Century America (The Scout Report -- April 23, 1999)
-------------------------------
This online version of the new exhibit at the National Portrait Gallery
explores the eighteenth-century fascination with science and the
idealization of the "man of science," particularly through portraiture.
Although "science" as we know it today did not yet exist in this period,
Franklin and his peers seriously investigated the natural and physical
sciences and carefully nurtured friendships with like-minded men to share
information and solidify their positions within the "international republic
of science." This collection of annotated portraits is organized in three
sections (The Republic of Science, Portraiture and the Tools of Science,
and Science and Liberty), which examine how these paintings were used to
create a common scientific identity among American and European men of
science, how images of expensive and rare instruments contributed to their
cultural authority, and what efforts American men of science made to
reconnect themselves with European science and learning after the
disruption of the Revolution. An entertaining and informative diversion for
art, science, and American history buffs alike. [MD]
--> http://www.npg.si.edu/exh/franklin/index.htm
[ pour lycée]
GREAT EXPECTATIONS (BBC Education Newsletter 23/4/99)
-------------------------------
The Great Expectations site really gets under the skin of the novel and
recent BBC TWO programme. Articles on behind the scenes activities, a
resource guide, the cast and the craftspeople who created the gorgeous look
of the programme are all here. The website is dubbed an 'Souvenir
programme' but it's not mere brochureware. Go deep into the minds of the
composers ('I tried to make the music sweeping, operatic
and dark. The sound of the marshes became predominant throughout the
story.' says Peter Salem) or trawl round Dickens's London. Personally, I
think Dickens pales into insignificance next to the genius of
Anthony Trollope, but I am entranced by this site. The programme has
finished, but we have copies of theofficial BBC video and the book to give away.
--> http://www.bbc.co.uk/dickens
[ le texte et des commentaires sur l'auteur, la période, etc....]
By the Sweat & Toil of Children (LII> [LIIWEEK] April 19)
-------------------------------
Subtitled Efforts to Eliminate Child Labor, this report from the US
Department of Labor (DOL) examines child labor in sixteen developing
nations around the world. "The report presents three areas which
governments can address to counter child labor: law and enforcement; the
provision of universal, affordable primary education; and, the elimination
or support of targeted initiatives to eliminate child labor." See also
their Child Labor Links for more information from other sites.
--> http://www.dol.gov/dol/ilab/public/media/reports/iclp/sweat5/
SUMMER PROGRAMS FOR TEENS ( BONUS POINTS 4/20/99 - Secondary Educators
Newsletter)
-------------------------------
Send your students to this feature soon, for application
deadlines are quickly approaching.
--> http://7-12educators.miningco.com/library/weekly/aa041899.htm
[je vous suggère un séjour à Dublin avec des américains...c'est sûrement
mieux qu'un séjour linguistique avec des français!]
--> http://www.adventure-ireland.com/index.htm
Sommaire
****************************************
Ceci est un message de la LISTE INFONEWS
Les commentaires et réflexions entre [ ] ne reflètent que mon opinion
personnelle.
Pour vous inscrire, ou voir les sources, consultez la page:
http://www.ac-rouen.fr/pedagogie/espinter/home.htm
listes de diffusion, puis infonews
Pour réagir ou communiquer vos expériences:
infonews@educ.syrhano.net
Pour vous désinscrire envoyez un message par email à :
<listeduc@educ.syrhano.net>
sans objet ni signature, avec la commande suivante dans le corps de votre
message :
unsubscribe infonews
Une compilation réalisée par :
Christine Reymond
Lycée Blaise Pascal, Rouen
E-Mail: Christine.Reymond@ac-rouen.fr
****************************************** |