Infonews n° 87 du 24/06/2000
         Cette semaine, suivez les infos avec trois sujets:
- les immigrés et réfugiés en Europe
- les ORV et autres véhicules tout terrain et les problèmes
 qu'ils causentdans les Parks aux US.
- un dossier complet sur la découverte de traces d'eau sur Mars,
 avec des mages, des sons, des vidéos**, et des textes.
         Découvrez les oeuvres en ligne de l'Alternative Museum***, des 
sites où publier les oeuvres de vos élèves, des sites de ressources et des 
leçons en ligne* pour utiliser les moteurs de recherches, ainsi qu'un 
moteur spécial pour trouver des textes et des extraits littéraires.
         Bonne lecture!
                                  ~~~~~~~~
                                  Sommaire
                                  ~~~~~~~~
~~~~~~~~
In the news
~~~~~~~~
"Bavures" aux frontieres de l'Europe (Le Monde Diplomatique)
Banning Off-Road Vehicles from the Nation's Parks ( the Scout Report for 
Science & Engineering, june)
~~~~~~~~~~~
Water on Mars
~~~~~~~~~~~
Special Report: Water on Mars (SPACE.com news June 22)
**Vidéo:Robert Zubrin Talks Water on Mars
scripto-visuel : Mars Direct, non stop flight
Scientists Report Water in Gullies on Mars
Science Fiction: Dreams of a red Planet
Mars to NASA : send rovers right away
Argus expands the search for life
Audio Report: Mars May Be Dormant, Not Dead
~~~~
Arts
~~~~
***The Alternative Museum ( (The Scout Report -- June 23, 2000)
~~~~~~~~~~~
Publish on line
~~~~~~~~~~~~
Library of Poetry (STUFF> Teacher Stuff - Friday - June 23, 2000)
Learning Space - Online Teacher's Network (STUFF> Teacher Stuff - Friday - 
June 23, 2000)
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Resources for teachers
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dress Up - Caillou (STUFF> Teacher Stuff - Friday - June 23, 2000)
USToday Teacher's/Parent's Guide to News (STUFF> Teacher Stuff - Friday - 
June 23, 2000)
Discovery News in Brief (STUFF> Teacher Stuff - Friday - June 23, 2000)
New York Times Learning Network (STUFF> Teacher Stuff - Friday - June 23, 2000)
Picture Australia  (Virtual Teacher June 22)
~~~~~~~~~~~~~~~~~
science and technology
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Popular Science Online (STUFF> Teacher Stuff - Friday - June 23, 2000)
What is Photosynthesis?( the Scout Report for Science & Engineering, june 23)
~~~~~~
Internet
~~~~~~
*Free Web Search Tutorials (from learn-net)
SearcheBooks.com  (The Scout Report -- June 23, 2000)


                 **************************************
~~~~~~~~
In the news
~~~~~~~~
"Bavures" aux frontieres de l'Europe (Le Monde Diplomatique)
------------------------------------
Après la tragédie de Douvres, la « consternation » domine les
réactions officielles.... Lisez la suite à:
http://www.monde-diplomatique.fr/dossiers/migrants/ 
[ vous trouverez aussi en anglais:
United for Intercultural Action : L'association néerlandaise a
publié la liste des 2 005 décès d'immigrants survenus de 1993 à
mai 2000 aux frontières de l'Europe.
http://www.united.non-profit.nl/ 
et à partir de là, une liste de liens vers diverses associations anglaises 
en faveur des immigrants et des réfugiés, que vous pourrez utiliser en 
lycée pour un travail sur ce thème:
http://www.united.non-profit.nl/links.html  ]


Banning Off-Road Vehicles from the Nation's Parks ( the Scout Report for 
Science & Engineering, june)
------------------------------------
On June 9, the US Park Service ordered a ban on snowmobiles in a core area 
of Denali National Park. This announcement came in the wake of successful 
public outcry against Off-Road Vehicles (ORVs) -- including the banning of 
snowmobiles from most US national parks (except Alaska) in late April, and 
a similar banning of jet skis in late March. At a time when most Americans 
are parking their fuel-efficient cars in favor of gas-guzzling Sport 
Utility Vehicles, the recent limitations placed on recreational vehicles 
are welcomed by many environmentalists. However, other environmental groups 
are disappointed by what they consider overly mild restrictions. This 
week's In The News takes a look at the June order and offers information on 
Off-Road Vehicle use and the US National Park system.
For information on a March 2000 bill restricting tourist aircraft flights 
over some of the nation's parks, see this news release from the National 
Parks Conservation Association
http://www.npca.org/readaboutit/pressrelease031600.html 
  An important factor behind the restriction on ORV use in national parks 
is discussed in this report, by The Wilderness Society (TWS). Outlined here
http://www.wilderness.org/15most_report.htm
are TWS's fifteen most endangered wildlands of the US and the reasons these 
areas are considered most endangered. The Wildlands Center for Preventing 
Roads
http://maps.wildrockies.org/orv/ 
is a group of grassroots conservation activists and conservation biologists 
who work together "to protect and restore wildland ecosystems by preventing 
and removing roads and limiting motorized recreation." For the ORV 
perspective, this commercial Website
http://www.off-road.com/ 
gives a proud profile of Off-Road Vehicles and the values of some of their 
more anti-environmental owners. This year, the Bureau of Land Management 
(BLM) is developing a national strategy "for ensuring environmentally 
responsible Off-Highway Vehicle (OHV) use on BLM-managed public lands." At 
the National OHV Strategy Website
http://www.blm.gov/ohv/ohvstrategy.htm 
users are given the option to comment on OHV use on BLM-managed public 
lands. Finally, the National Parks Conservation Association (NPCA), a 
nonprofit watchdog group for the National Park System, offers a wealth of 
information on National Parks
http://www.npca.org/ 
and how others can help protect them.
[ un dossier passionnant qui peut être utilisé de différentes façons:
- par les littéraires, pour étudier les différents aspects de ce débat et 
les moyens utilisés par les protagonistes.
- par les 'juristes', pour voir comment une loi se fait et se contourne
- par les spécialistes de SVT, pour mesurer les dégats fait à l'environnement
- par les techniciens pour étudier ce type de véhicule et le comparer avec 
ce qui existe en France, puis, éventuellement, imaginer des façons de le 
rendre moins polluant. un point de déparyt peut être cette page: What are 
Off Road Vehicles? Why are the effects worrying?
http://www.npca.org/takeaction/alert_orvs.html  ]


~~~~~~~~~~~
Water on Mars
~~~~~~~~~~~
Special Report: Water on Mars (SPACE.com news June 22)
------------------------------------
* At 8:03 p.m. on June 20, SPACE.com reported that NASA had found evidence
of water on Mars. The tremendous discovery fuels hope for microbial life on
the Red Planet.
http://www.space.com/scienceastronomy/solarsystem/mars_water_000620.html 
[ site de départ vers les autres adresses]


**Vidéo:Robert Zubrin Talks Water on Mars
------------------------------------
[ cliquez sur ce lien à la fin de la page ci-dessus. La vidéo est de très 
bonne qualité, visible par une classe entière en double format de Real 
Player avec un vidéoprojecteur. Les images soutiennent le texte, le son est 
clair. A utiliser pour remettre cette découverte dans le contexte de la 
conquête de l'espace, intéressant parallèle avec le premier homme sur la lune]


scripto-visuel : Mars Direct, non stop flight
------------------------------------
http://www.space.com/businesstechnology/technology/mars_direct_plan.html 
[ le projet de Zubrin en shémas simples]


Scientists Report Water in Gullies on Mars
------------------------------------
* Researchers using NASA's Mars Global Surveyor spacecraft announced
Thursday that they found puzzling signs of water seeping into what appear to
be fresh gullies, channels and alcoves.
http://www.space.com/scienceastronomy/solarsystem/mars_science_findings_000622.html 
[ texte présentant l'évènement, comme introduction à la séquence et pour 
poser le vocabulaire de base]


Science Fiction: Dreams of a red Planet
---------------------------------
http://www.space.com/sciencefiction/mars_imagined_sr.html 
[ pour littéraires. cette page remet la découverte de Mars dans le contexte 
de la science fiction dans la littérature et le cinéma. Travail intéressant 
sur les références. Pourra servir de base à un TPE anglais/littérature ou 
cinéma.Vous trouverez aussi d'autres liens dans:
http://www.space.com/sciencefiction/index.html ]


Mars to NASA : send rovers right away
------------------------------------
http://www.space.com/peopleinterviews/hubbard_interview_000622.html 
[ texte et images pour techniciens, courte description des trois robots qui 
en test pour aller sur Mars]


Argus expands the search for life
------------------------------------
http://www.space.com/searchforlife/seti_argus_000609.html 
[ texte et images pour techniciens, description d'une antenne pour détecter 
la vie dans l'espace et rechercher des ET]


Audio Report: Mars May Be Dormant, Not Dead
------------------------------------
* SPACE.com talked with University of Arizona hydrologist and planetary
scientist Victor Baker, who has been a strong advocate of the idea that
water exists on Mars.
http://www.space.com/news/baker_marswater_000621.html 
[ interview en américain, mais qui peut être utilisée après l'étude des 
textes précédents
script à :
http://www.space.com/peopleinterviews/hubbard_interview_000622.html  ]


~~~~
Arts
~~~~
***The Alternative Museum ( (The Scout Report -- June 23, 2000)
------------------------------------
Founded in 1975, the Alternative Museum existed in analog form for 25
years, occupying space in New York City, presenting four to six major
exhibitions per year. While I was unable to find a definitive
statement to this effect at the site, it appears that the Museum has
decided to move all current exhibitions to the Web, to expand its
reach to millions more art patrons while still remaining true to its
original mission: "providing a professional showcase for artists." At
the moment, there are five current exhibitions at the site, including
Tools as Art: The Hechinger Collection, presenting 25 works that use
tools as either subject matter, for example Bernice Abbot's
photograph "Spinning Wrench," or as medium, for example, Mark
Blumenstein's "Saw Bird." Other current exhibitions are Tourists on
the Moon, by Yoshio Itagaki, a collection of photographs that
resemble 19th-century, hand-colored tourist photographs, but that are
given a 20th-century slant; I-Section: Do-It-Yourself Human
Dissection, a Website by Friederike Paetzold; Between the Real and
the Unreal, photographs by Simen Johan; and GenoChoice: Create Your
Own Genetically Healthy Child Online! by Virgil Wong. Also available
is an archive of selected past exhibitions and art depot, the online
museum shop. [DS]
http://www.alternativemuseum.org/ 
[ pour adultes. Une nouvelle forme d'art alternatif.
Pour les techniciens, découvrez 'Tools as art'
http://www.alternativemuseum.org/exh_nondig/ToolsAsArt/toolsasart.html 
Amateur de science fiction, voyez le site pour fabriquer un enfant à la carte
http://www.genochoice.com/selection.html 
si vous aimez le 'gore' voyez la dissection poétique
http://www.alternativemuseum.org/exh_web/paetzold/paetzold.html  ]



~~~~~~~~~~~
Publish on line
~~~~~~~~~~~~
Library of Poetry (STUFF> Teacher Stuff - Friday - June 23, 2000)
------------------------------------
The International Library of Poetry will award 250 prizes totaling
$58,000.00 to amateur poets in the coming months. Anyone can enter the
competition simply by submitting ONLY ONE original poem, 20 lines or less,
any subject, any style. All poets who enter will receive a response
concerning their artistry within seven weeks.
http://www.onresponse.com/onR_Ads.asp?a=8618&d=441 
[ un endroit où proposer les poèmes de vos élèves...ou les votres]


Learning Space - Online Teacher's Network (STUFF> Teacher Stuff - Friday - 
June 23, 2000)
------------------------------------
http://www.learningspace.org/ 
[ à partir de ce site, j'ai trouvé Collab-o-Write, un site sur lequel vos 
élèves peuvent publier leurs textes, ou compléter ceux des autres. Une 
bonne idée d'activité pour la fin de l'année, dès la 5ème]


~~~~~~~~~~~~~~~~~
Resources for teachers
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dress Up - Caillou (STUFF> Teacher Stuff - Friday - June 23, 2000)
------------------------------------
Dress Up - Caillou wants to get dressed to go outside and play, but he
needs your help! Choose an article of clothing and "drag" it over caillou.
When you release the mouse button, Caillou will put it on. When he is
properly dressed for the weather outside, the background will change!
http://www.caillou.com/ENGLISH/games/dressup/index.html 
[ pour collège, un petit personnage à habiller en cliquant. un bon 
déclencheur de parole~. Nécessite Shockwave. ]


USToday Teacher's/Parent's Guide to News (STUFF> Teacher Stuff - Friday -June 23, 2000)
------------------------------------
http://www.usatoday.com/educate/home.htm 
[ profitez de leur magazine en ligne (en .pdf, à imprimer sans modifier) : 
http://www.usatoday.com/educate/splash.htm ]


Discovery News in Brief (STUFF> Teacher Stuff - Friday - June 23, 2000)
------------------------------------
http://www.discovery.com/news/news.html 
[ des news et des live web cams. A utiliser l'après-midi si vous voulez 
voir les US de jour...]


New York Times Learning Network (STUFF> Teacher Stuff - Friday - June 23, 2000)
------------------------------------
Connections for Teachers, Educators and Parents
http://www.nytimes.com/learning/ 
[ une adresse indispensable. Une nouveauté depuis la dernière fois que je 
l'ai recommandé dans Infonews: News Snapshot. Une activité adaptée à des 
élèves plus jeunes, ou avec un niveau faible. Ici pas de texte, juste une 
photo et son exploitation. intéressant pour le collège et les LP]


Picture Australia  (Virtual Teacher June 22)
------------------------------------
Just for Virtual Teacher Readers, a sneak preview of the fantastic
PictureAustralia site. This site will not officially launch for a while
yet. It provides a single point of access to over 450,00 digitised images
from pictorial collections of many leading cultural and heritage
institutions. It's a wonderful resource.
http://www.pictureaustralia.org/ 
Pictures can be used Free of charge for educational purposes - check
copyright as I believe an acknowledgement is required when pictures are
used.
[ des photos libres de droits pour illustrer des pages sur l'Australie]



~~~~~~~~~~~~~~~~~
science and technology
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Popular Science Online (STUFF> Teacher Stuff - Friday - June 23, 2000)
------------------------------------
http://www.popsci.com/ 
[ des ressources plutôt technologiques, mais qui peuvent intéresser tout le 
monde, voyez par exemple cet article sur la tour de Pise:
http://www.popsci.com/scitech/features/pisa/ ]


What is Photosynthesis?( the Scout Report for Science & Engineering, june 23)
------------------------------------
The Center for the Study of Early Events in Photosynthesis (Arizona State 
University) maintains this exceptional metapage on photosynthesis. The page 
lists dozens of Websites, with brief descriptions of each site's contents 
as well as the target level of the information (middle school through 
undergraduate). Websites featured include online scientific articles, 
educational materials requiring varying levels of technical mastery, 
descriptions of research programs, and a collection of "brief bits of 
information and amazing facts." For students of photosynthesis and 
educators seeking high quality online information, this page will be a 
Godsend.
http://photoscience.la.asu.edu/photosyn/education/learn.html 
[ un site intéressant pour un travail transversal avec les SVT et/ou la 
physique. Vous y trouverez un grand nombre de liens sur la photosynthèse.
Voyez aussi ce site simple et clair, conçu pour des élèves de primaire 
anglophones:
http://www.sciencemadesimple.com/ 
et en particulier: 'Why is the sky blue?'
http://www.sciencemadesimple.com/sky_blue.html  ]


~~~~~~
Internet
~~~~~~
*Free Web Search Tutorials (from learn-net)
------------------------------------
Here are two free interactive tutorials that will help
you become familiar with the Internet. The first
teaches strategies and techniques for using search
engines and subject directories effectively. Examples
and practice exercises are provided throughout the
course. The second is a step-by-step tutorial for
researching companies and industries using a wide
variety of free resources on the Internet.
Web Search Strategies
http://home.sprintmail.com/~debflanagan/main.html 
Researching Companies Online
http://home.sprintmail.com/~debflanagan/index.html 
[ pour enseignants et étudiants. Des cours en ligne pour utiliser les 
moteurs de recherche. Les explications sur les opérateurs booléens (and, 
or, () ) sont particulièrement bien faites.
pour les sections commerciales et techniques, la deuxième adresse vous 
apprend comment trouver des infos sur des entreprises]


SearcheBooks.com  (The Scout Report -- June 23, 2000)
------------------------------------
http://www.searchebooks.com/ 
MaxBot.com, creator of SearchEdu, SearchGov, and SearchMil (see the
January 28, 2000 _Scout Report_), also offers SearcheBooks, a search
engine that indexes the full text of "thousands" of online books.
Like its siblings, SearcheBooks offers a simple keyword search
interface and caches the versions of pages that its robots find.
Unlike them, however, SearcheBooks returns two URLs for each hit, one
for the provider's page, and one for the full text of the book. While
the search engine can be used to find particular references within
the books indexed, it is probably best used to search for the books
themselves, for personal or pedagogical use, via author, title, or
subject. [MD] 

****************************************

Ceci est un message de la LISTE INFONEWS

Les commentaires et réflexions entre [ ] ne reflètent que mon opinion personnelle.

pour voir les archives et vous inscrire:
http://perso.wanadoo.fr/infonews/une1.htm

Pour consulter les sources:
http://perso.wanadoo.fr/infonews/archives/sourcinfonw.htm

Pour vous désinscrire envoyez un message par email à :
listeduc@educ.syrhano.net
sans objet ni signature, avec la commande suivante dans le corps de votre message :
unsubscribe infonews

Une compilation réalisée par :
Christine Reymond
lycée Blaise Pascal, Rouen, France
E-Mail: Christine.Reymond@ac-rouen.fr
******************************************

_bouton_prec.gif (1239 octets)