Infonews n° 90 du 03/09/2000 Depuis Cyberlangues 2000, la rencontre des membres de la liste e-teach à Privas, la collaboration marche à fond!!! Découvrez Keeboo et échangez vos productions, voyez les pages des collègues pour les JO et envoyez-moi les adresses de vos pages ou exercices sur le sujet, explorez 'Buy Nothing Day' et préparez le prochain travail collaboratif, travaillez sur les élections, créez des TPE, et découvrez les 'trucs' pour une rentrée harmonieuse! Voyez aussi quelques adresses de ressources pour vous ou vos élèves, et des outils pour mettre en ligne vos productions et celles de vos élèves..... Bonne rentrée à tous! ~~~~~~~~ Sommaire ~~~~~~~~
~~~~~~ A la une ~~~~~~ Echangez vos Keebooks! (suite de Cyberlangues 2000) ~~~~~~~~~~~~ Buy Nothing Day ~~~~~~~~~~~~ No Shop Day and Consumerism ~~~~~~~~~~~~~ Olympic Games ~~~~~~~~~~~~~ Les pages de nos collègues Pour élargir ce travail collaboratif.... HIGHER, FARTHER, FASTER: OLYMPICS RESOURCES (712> BONUS POINTS) ZOOM SCHOOL'S AUSTRALIA (08/29/00 The Classroom Flyer) OCEAN OLYMPIANS (08/29/00 The Classroom Flyer) ~~~~~~~~~~~~ The US Elections ~~~~~~~~~~~~ ELECTION KIT 2000 (08/31/00 The Learning Company's Classroom Flyer) WINNING THE VOTE--HOW AMERICANS ELECT THEIR PRESIDENT (08/31/00 The Learning Company's Classroom Flyer) IF I WERE PRESIDENT. . . . (08/29/00 The Classroom Flyer) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Science and technology ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ MARS QUEST! (09/01/00 The Learning Company's Classroom Flyer) THE HEART: AN ONLINE EXPLORATION (09/01/00 The Learning Company's Classroom Flyer) Evidence: The True Witness (The Scout Report for Science & Engineering -- August 30) The Particle Adventure (The Scout Report for Science & Engineering -- August 30) HOWSTUFFWORKS.COM AWARD-WINNING WEB SITE (Ed.Net Briefs 9.4.2000) ~~~~~~~~~~~~~~~~~ Resources for teachers ~~~~~~~~~~~~~~~~~ A Trip to London (esl.guide@ABOUT.COM August 28) CYBERGUIDES GRADES 9-12 (08/31/00 The Learning Company's Classroom Flyer) Frontiers In History - National History Day 2001 (The Scout Report for Science & Engineering August 30) Lesson plans (STUFF> Teacher Stuff - August 29, 2000) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Resources for Students ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Current Events (LIB> [LibrarySpot-news] August 2000) Youthline USA (LESSONS> Lesson Stop * August 28, 2000) HomeworkSpot.com (LibrarySpot.com Newsletter - August 2000) ~~~~~~~~~~~~~~ Teaching Practice ~~~~~~~~~~~~~~ Permission Templates (envoyé par Annie Gwynn sur e-teach) MOTIVATING STUDENTS TO LEARN (712> BONUS POINTS) HELPFUL HINTS FOR BEGINNING TEACHERS (08/29/00 The Classroom Flyer) Survival Guide for New Teachers (LESSONS> Lesson Stop * August 28, 2000) ~~~~~~~~~~ Internet Tools ~~~~~~~~~~ webClass (LESSONS> Lesson Stop * August 28, 2000) A LINK TO EDUCATION FUN (LEARN> Learning Links - Friday, September 1)
*******************************
~~~~~~ A la une ~~~~~~ Echangez vos Keebooks! (suite de Cyberlangues 2000) ------------------------------------------- Keeboo est un logiciel gratuit téléchargeable à http://www.keeboo.com , qui vous permet de créer des livres virtuels. Vous choisissez un thème, rassemblez dans un répertoire les documents que vous voulez faire utiliser à vos élèves, puis vous les disposez sur les pages du livre. Ce livre virtuel peut ensuite être publié en format web. Les élèves vont ensuite y accéder hors connection (pas de risque de dérapage, utilisable en fin de journée lorsque les connections sont lentes ou sur des machines non connectées). La présentation dans un livre est très sympa, et les élèves peuvent tourner les pages et naviguer, tout en faisant les tâches que vous aurez conçues. Annie Gwynn ( jet.a.gwynn@wanadoo.fr ) nous a présenté à Cyberlangues 2000 des livres qu'elle a réalisé sur les noirs aux US, Shakespeare et 'Mice and Men', utilisable dès la troisième. Andrew Waldron (andy.waldron@wanadoo.fr ) a fabriqué "The English Page" : un livre virtuel pour professeurs et élèves, qu'il va 'publier' sur des postes en libre service au CDI. L'objectif est double : premièrement, aider profs et élèves à utiliser Internet, et deuxièmement, proposer des sites d'intérêt pédagogique. Vous pouvez contacter ces collègues si vous avez besoin d'aide dans l'utilisation de Keeboo, ou pour qu'ils vous envoient leurs productions. Vous pouvez aussi déposer vos productions dans les fichiers de la liste e-teach... ~~~~~~~~~~~~ Buy Nothing Day ~~~~~~~~~~~~ No Shop Day and Consumerism ----------------------------------------------- Infonews vous a parlé de 'International No smoking Day' et de ' No TV Week' l'an dernier, des actions internationales organisée par le célèbre cite d'anti-pub 'adbusters'. Pour ce premier trimestre, ne ratez pas 'Buy Nothing Day' and 'No shop Day', qui aura lieu le 24 novembre (le lendemain de Thanksgiving) au Canada et aux US, et le 25 novembre en Grande bretagne. Ces journées seront l'occasion de réfléchir à la notion de 'consumerism' : avons-nous besoin de tout ce que nous achetons? pourquoi achetons-nous?.... le site anglais: http://www.buynothingday.co.uk/ une simple présentation, à compléter avec: http://www.bonmot.co.uk/bnd (pour lycée) le site canadien d'Adbusters: http://www.adbusters.org/campaigns/bnd/ [ vous y trouverez un 'radio spot', un spot TV, et des liens vers des sites où vous trouverez d'autres ressources tel que: Enough: the anti-consumerism campaign http://www.enviroweb.org/issues/enough/action/index.htm#nsd [ des cartoons utilisables dès le collège, et une réflexion intéressante pour les élèves de lycée] The Center for a New American Dream http://www.newdream.org/commerc/index.html [ voyez les chiffres et réflexions de 'tips for parenting in a commercial culture' http://www.newdream.org/campaign/kids/brochure.html et 'kids and commercialism' http://www.newdream.org/campaign/kids/index.html vous y trouverez une foule de liens intéressants à tous niveaux : des tableaux, des chansons, des textes et des vidéos... ] ~~~~~~~~~~~~~ Olympic Games ~~~~~~~~~~~~~ Les pages de nos collègues ----------------------------------------- Plusieurs collègues ont travaillé sur ce sujet. Voyez et utilisez : - La page de lien de Michelle Henry (michelle.henry@free.fr) : http://www.ac-nancy-metz.fr/enseign/anglais/Jeux%20olympiques%20-%20sites.htm Vous y trouverez tout sur Sydney et les JO, mais aussi des sites sur la nutrition, le dopage (dont une webquest très bien faite, pour lycée), GreenPeace, et à la fin des quizzes et des jeux éducatifs. Un travail qui nous sera utile à tous! - La page d'Olivier Colas (english.teacher@free.fr) : http://english.teacher.online.fr/civi/sydney2000.html qui vous propose, en plus d'infos sur Sydney 2000, des liens vers des sites d'établissements australiens, une adresse pour écrire aux participants, et à la fin de la page des liens et infos sur l'australie. - pour collège, la page de S.Verdon (sverdon@club-internet.fr) : http://www.ac-poitiers.fr/pedago/coll_lyc/lv_angl/pedago/Civi/Aust_verd/index.htm avec des infos simples et illustrées, et des exercices fait avec Hot Potatoes. - pour lycée, les exercices en Hot Potatoes d'Annie Gwynn sur les JO de Berlin, à partir du texte sur Jesse Owen dans 'Your Way' 1ère Tech (sur demande à jet.a.gwynn@wanadoo.fr ) Et pour élargir ce travail collaboratif, Olivier Colas a trouvé ce site canadien (Arlene Lipkewich, writingprocess@canada.com ) qui propose de mettre en commun nos pages et documents et de publier les productions de nos élèves, quel que soit leur niveau (des dessins les plus simples des petits jusqu'aux textes argumentatifs des plus grands). Une bonne occasion d'inciter vos élèves à produire... http://www.geocities.com/writingprocess/olympics.htm HIGHER, FARTHER, FASTER: OLYMPICS RESOURCES (712> BONUS POINTS) ------------------------------------------- The internet can bring the Olympics home to students. Find great sites to help you integrate the Olympics into the classroom. http://7-12educators.about.com/cs/olympicsresources/index.htm ZOOM SCHOOL'S AUSTRALIA (08/29/00 The Classroom Flyer) ------------------------------------------- http://www.enchantedlearning.com/school/Australia/ Learn something of down-under while visiting Olympian sites. Click on any of the pictures to find information on Australian animals, music, flag, art, geography, etc. Finish it all up with the quiz. For elementary students. [ pour collège, 'enchanted learning' vous propose un site sur l'australie, et un quizz, pour commencer ou finir l'activité] OCEAN OLYMPIANS (08/29/00 The Classroom Flyer) ------------------------------------------- http://www.seaworld.org/Olympians/olympians.html Ocean animals and the Olympic games--sound like a weird kind of combination to you? Now add in Sea World--hmmm... This Teacher's Guide to this particular Olympics unit does indeed dare to compare animals to Olympic athletes! Besides getting a history of the Olympic games, this intriguing set of lessons will make your students see the Olympics in quite a new way! Up to grade 8. [une approche différente.... une curiosité à voir] ~~~~~~~~~~~~ The US Elections ~~~~~~~~~~~~ ELECTION KIT 2000 (08/31/00 The Learning Company's Classroom Flyer) ------------------------------------------- Follow the path to the Presidency, evaluate media cover- age, or choose from 16 election-related activities, cover- ing the entire election 2000 arena. The exercises and lessons are geared especially towards secondary students. http://www.phschool.com/curriculum_support/election_kit/index.html [ des documents intéressants, voir en particulier le diagramme qui présente le calendrier: http://www.phschool.com/curriculum_support/election_kit/activities/activity1.html et le liens vers des vidéos des candidats s'exprimant sur les sujets de votre choix: http://www.speakout.com/election2000/President/VirageSearch.asp ou des documents présentant la position de chacun vis-à-vis des grands problèmes: http://www.speakout.com/Election2000/Resources/advocacy_groups.asp ] WINNING THE VOTE--HOW AMERICANS ELECT THEIR PRESIDENT (08/31/00 The Learning Company's Classroom Flyer) ------------------------------------------- An appealing site from the Smithsonian Institution gives you three solid lesson plans, identifying all aspects of the election process and the road to presidency. Clicka- ble links take students into further research on each re- lated topic. http://educate.si.edu/resources/lessons/art-to-zoo/elections/cover.html [ pour lycée. Des fiches très complètes à télécharger en .pdf et des liens vers des textes de réflexion tel que: Election 2000, un site de référence : http://www.usinfo.state.gov/products/pubs/elect00/homepage.htm Presidency 2000: les sites des candidats: http://www.usinfo.state.gov/products/pubs/elect00/candid.htm un réflexion sur le rôle des medias (pour lycée et post-bac): http://www.usinfo.state.gov/products/pubs/elect00/media.htm ] IF I WERE PRESIDENT. . . . (08/29/00 The Classroom Flyer) ------------------------------------------- After considering the issues facing the presidential candidates in today's campaign, students from kinder- garten on up can use this lesson plan to give thought to present social issues and then write their own plans to be president. . . and how they would change the world! http://www.education-world.com/a_lesson/00-2/lp2090.shtml [voyez cette page d'Education world pour des ressources et des activités autour des élections, utilisables à tous niveaux http://www.education-world.com/a_lesson/lesson194.shtml ] ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Science and technology ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ MARS QUEST! (09/01/00 The Learning Company's Classroom Flyer) ------------------------------------------- This site provides a really fun educational unit which can be adapted to practically any age level from kinder- garten through high school. Students are "hired" to act as interplanetary travel guides, and must provide the best possible information available to tourists visiting Mars-- imagination and creativity required! Create a travel bro- chure and possibly even a website. Team roles and assign- ments are given, including meteorology,mission specialists, and journalists... have fun! http://btc.montana.edu/ceres/html/Quemarsintro.html [ une webquest pour lycéen, qui pourrait servir pour un TPE. Les élèves travaillent en groupes, les activités sont claires et des liens choisis sont proposés pour chaque groupe] THE HEART: AN ONLINE EXPLORATION (09/01/00 The Learning Company's Classroom Flyer) ------------------------------------------- Tours through the heart on these pages include resource materials and enrichment activities. Heart Health Tips talks about diet, drugs, blood pressure, etc. Also try the Cell Lesson Plan, and have your class build a giant model of a cell! From the Franklin Institute. http://www.fi.edu/biosci/heart.html [ Pour lycée, un site qui complèterait un travail de TPE bio] Evidence: The True Witness (The Scout Report for Science & Engineering -- August 30) ------------------------------------------- Produced by a team of bright high school students from the US and Australia, this unique site offers lessons in forensic science. Visitors to the site, which is sponsored by the educational group Thinkquest.org, can read about forensic techniques that use DNA "fingerprinting," entomology, dentistry, and more. Each reference page contains a brief overview of the technique and more in-depth explanations divided into subcategories (i.e., DNA Fingerprinting is divided into Intro, Structure, Protein Synthesis, Replication, Fingerprinting, and Simulation) so that readers can quickly move within and among topics. An action-packed game where players take on the role of KC Rogers, Ace Detective, enhances the educational experience (Shockwave, QuickTime, RealMedia). Inspired by the site to pursue a career in forensics? You can scope out the Careers page, which features interviews with forensic specialists (RealMedia), or follow the links to professional forensics societies. A nifty, searchable glossary is also available. [HCS] http://library.thinkquest.org/17049/gather/ [Pour étudiants et lycéens. La médecine légale (forensic) et ses dernières avancées (analyse d'ADN, etc..) ont provoqué des romans policiers et des séries TV d'un nouveau style. Ce site est dans la ligne, et vous propose des explications, des interviews pour découvrir en quoi consiste le métier, et un jeu policier interactif, avec des interviews, des vidéos, des preuves à analyser, etc... ] The Particle Adventure (The Scout Report for Science & Engineering -- August 30) ------------------------------------------- This virtual tour of the inner workings of the atom is provided online by Lawrence Berkeley National Laboratory. Definitions of the Standard Model of particles and explanations of experimental evidence for it are given in a format geared toward high school and introductory college level students. Trivia questions, poetry, and flashy .gif animations pepper the text, adding interest to a topic that students might otherwise consider dry. Interesting features include Unsolved Mysteries, a Flash chart of the basic model, and a hypertext, cross-referenced glossary. This site provides a concise overview of particle physics without delving too deep. [HCS] http://www.particleadventure.org [ un site interactif, ludique et éducatif sur les particules. Existe en partie en français. Idéal pour un TPE] HOWSTUFFWORKS.COM AWARD-WINNING WEB SITE (Ed.Net Briefs 9.4.2000) ------------------------------------------- HowStuffWorks.com ( http://www.howstuffworks.com ), the award-winning online educational magazine, was founded by former professor, author and software executive Marshall Brain. How Stuff Works combines education and entertainment. The site was created on the premise that there should be a place on the Internet where people can go for clear and fascinating information on the amazing world around us, and now contains over 2000 topics. Online services have been augmented by the addition of daily science news features, an online bookstore, branded merchandise, and syndicated content. On the educational front, HowStuffWorks is launching a major educational and philanthropic project, The HowStuffWorks Science and Invention Fair, scheduled to be launched in the fall of this year. This will be the first ever, nationwide, totally virtual science fair for students of all ages. Thanks to Jodi Jackson (jodi.jackson@howstuffworks.com) for this HowStuffWorks.com press release. [ un excellent site qu'Infonews recommande depuis deux ans. Vous y trouverez des explications simples et claires sur le fonctionnement des machines et des phénomènes physiques. Cette 'invention Fair' devrait plaire à vos élèves techniciens ou simplement bricoleurs...] ~~~~~~~~~~~~~~~~~ Resources for teachers ~~~~~~~~~~~~~~~~~ A Trip to London (esl.guide@ABOUT.COM August 28) ------------------------------------------- Lower level listening comprehension with a man talking about a trip to London that he has just returned from. Listen check your understanding of what he did and where he went. http://esl.about.com/library/listening/bllis_trip_to_London.htm [ texte à écouter et questions. un support très traditionel, en anglais, pour un exercice de compréhension en lycée.] CYBERGUIDES GRADES 9-12 (08/31/00 The Learning Company's Classroom Flyer) ------------------------------------------- All the classic literature texts are listed here, with some pretty great resources, lessons, and activities to go along with each one. Stuck for ideas on teaching "Of Mice and Men" this year, or simply want to try something new? Try here! http://www.sdcoe.k12.ca.us/score/cy912.html http://www.sdcoe.k12.ca.us/score/cy68.html [ Pour lycée, des idées de séquence autour des grandes oeuvres classiques: dans la première adresse: Brave New World, Hamlet, Lord of the Flies, Animal farms, 1984, Mice and Men, etc...Dans la seconde: Dracula, the old man and the sea, etc....Un site remarquable, dommage qu'il n'y ait pas de liens vers les textes en ligne] Frontiers In History - National History Day 2001 (The Scout Report for Science & Engineering August 30) ------------------------------------------- The National Archives and Records Administration (NARA) presents this handy list of 44 collections of primary source materials located in NARA's regional centers and Presidential Libraries, geared to the 2000 - 2001 National History Day theme, Frontiers In History. National History Day is a school-year program that encourages middle and high school students to begin history projects in September, then compete for awards and scholarships in state contests in the spring and a national contest in June. The NARA list is organized into subject areas related to various "frontiers" including Air and Space, Atomic Energy, Civil Rights, and Society and Social Reform. Under these broad headings are more specific subjects, such as New Frontiers for Girls: The Girl Scout Success Story, which lets students know that important documentation on the Girl Scouts can be found in the Lou Henry Hoover Papers and Oral Histories of Girl Scout Leaders, two collections at Herbert Hoover Library in Iowa. Only a small portion of the materials listed have been digitized, so pinpointing collections that cover History Day topics can be of great assistance to students who are willing to travel or who wish to identify a topic they can research locally. In addition, the list provides specific terms, such as names and places, to guide students in their research. [DS] http://www.nara.gov/education/historyday/frontier/2001.html [ des textes de références pour un TPE 'Frontier' histoire/anglais ] Lesson plans (STUFF> Teacher Stuff - August 29, 2000) ------------------------------------------- Busy Teachers Website http://www.ceismc.gatech.edu/busyt/ Lesson Plans Page - Over 900 http://www.lessonplanspage.com/ Discovery School Lesson Plan Pages http://school.discovery.com/ontv/index.htm l Apple Learning Interchange - Lesson Plans http://henson.austin.apple.com/edres/lessonmenu.shtml Teacher Guides and Lesson Plans from Scholastic http://teacher.scholastic.com/index.htm Lesson Stop Lesson Plans http://www.lessonstop.org/socialstudies.html [ des sites où trouver des séquences toutes faites ou des idées de leçons. Regarder dans 'language art' pour ce qui a trait à la littérature et la grammaire, et dans 'social sciences' pour les sujets d'actualité. ] ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Resources for Students ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Current Events (LIB> [LibrarySpot-news] August 2000) ------------------------------------------- http://www.libraryspot.com/features/currentevents.htm?news Stay on top of the latest stories. [ un site de liens vers les sujets de l'actualité du moment. Evite de rechercher l'info à travers plusieurs sources. Pour lycée] Youthline USA (LESSONS> Lesson Stop * August 28, 2000) ------------------------------------------- Don't miss Youthline USA's newest web site features: -> Read all about the Olympic Games - the sports, the history, and the news. -> Discover Campaign 2000 - the issues, the people, and the news. Check back often for new features; we're in the process of a major update to our site. Visit us at http://www.youthline-usa.com For a free sample issue of Youthline USA's print newspaper for kids in grades 3-8, send an e-mail request to office@youthline-usa.com or to me at tsarah@lessonstop.org . Don't forget to include your name and mailing address. [ voir le site sur les JO: http://www.youthline-usa.com/features/olympics_2000.htm et celui sur les élections: http://www.youthline-usa.com/features/election.htm des sites pour les jeunes, qui parlent des sujets qui les intéressent. Voyez dans les pages sur les élections 'gun control' and 'drug prevention' ] HomeworkSpot.com (LibrarySpot.com Newsletter - August 2000) ------------------------------------------- It's back-to-school season again. A record 53 million students will enter the nation's public and private school classrooms this fall, according to the Department of Education. Imagine the homework assignments and questions they will have. Students, parents and teachers can say goodbye to homework headaches and hello to the newest site in the StartSpot Network, HomeworkSpot.com http://www.homeworkspot.com [ voyez leur page sur les élections: http://www.homeworkspot.com/inthenews/election2000.htm et celle sur Sydney 2000: http://www.homeworkspot.com/inthenews/summerolympics.htm ] ~~~~~~~~~~~~~~ Teaching Practice ~~~~~~~~~~~~~~ Permission Templates (envoyé par Annie Gwynn sur e-teach) ------------------------------------------- Ready to send permissions when you or your students want to ask permission to use ressources from the net. http://landmark-project.com/permission3.html [ des formulaires qui seront bien utiles pour les TPE ou toute utilisation de documents en ligne par vos élèves. N'hésitez pas, la réponse est en général favorable] MOTIVATING STUDENTS TO LEARN (712> BONUS POINTS) ------------------------------------------- True learning can only occur if students are motivated! Accomplishing this feat often seems impossible. Use these ideas and tips to find motivational keys. http://7-12educators.about.com/library/weekly/aa082400a.htm [ des pistes intéressantes pour remotiver vos élèves) HELPFUL HINTS FOR BEGINNING TEACHERS (08/29/00 The Classroom Flyer) ------------------------------------------- In looking at back-to-school resources this week, and perhaps especially for new teachers, it is important to address fears and anxiety, as well as great expectations. Dr. Jane Bluestein offers practical suggestions here to tackle potential problem areas, such as classroom manage- ment, time management, methods of instruction, pro- fessional interaction and professional growth. Her tips and advice are timely and supportive; never patronizing. Well worth the read! http://www.positiveparenting.com/jane4.html [ des idées utiles pour un bon rapport avec vos élèves] Survival Guide for New Teachers (LESSONS> Lesson Stop * August 28, 2000) ------------------------------------------- This site was suggested by one of my net friends, Chet Meek, of the Alberta Ministry of Learning (http://ednet.edc.gov.ab.ca/). The Survival Guide was published by the U.S. Department of Education and offers excellent practical advice to new teachers, such as Working with Veteran Teachers, Working with Parents, and Working with Principals. http://www.ed.gov/pubs/survivalguide/ [ un autre site de conseils pour les enseignants débutants...] ~~~~~~~~~~ Internet Tools ~~~~~~~~~~ webClass (LESSONS> Lesson Stop * August 28, 2000) ------------------------------------------- webClass is a freeware lesson planning tool that allows you to build guided lessons that use the Internet. When you design your lessons with webClass, students will be directed to web sites that you've chosen. It's available for Netscape and Internet Explorer. It's only available for the Mac, so I wasn't able to test it, but it looks it might be a handy tool. http://members.home.net/wforman/webClass/webClassM.html [ un outil utile pour construire une webquest en ligne. Le site fournit aussi des dossiers dans lesquels les élèves peuvent consigner leurs réponses. Très utile si vous n'avez pas de site en ligne] A LINK TO EDUCATION FUN (LEARN> Learning Links - Friday, September 1) ------------------------------------------- Tutor Center: Play educational games, take an online quiz, participate in educational competition and you can even win prizes. Students can see their creative work published. There is also a teacher's center and a parent's center. http://www.tutorcenter.com/ [ sur ce site vous pouvez créer des pages pour vos élèves, leur préparer des quizz en ligne, et faire un suivi de vos élèves. Ce site est en cours d'élaboration et recherche des profs volontaires...avis aux amateurs...!]
****************************************
Ceci est un message de la LISTE INFONEWS
Les commentaires et réflexions entre [ ] ne reflètent que mon opinion personnelle.
pour voir les archives et vous inscrire:
http://perso.wanadoo.fr/infonews/une1.htm
Pour consulter les sources:
http://perso.wanadoo.fr/infonews/archives/sourcinfonw.htm
Pour vous désinscrire envoyez un message par email à :
listeduc@educ.syrhano.net
sans objet ni signature, avec la commande suivante dans le corps de votre message :
unsubscribe infonews
Une compilation réalisée par :
Christine Reymond
lycée Blaise Pascal, Rouen, France
E-Mail: Christine.Reymond@ac-rouen.fr
******************************************